Jump to content

Lade 45acp,best mulig forhold mellom rekyl/faktor/treffpunkt


oaf

Recommended Posts

Skal snart begynne å lade 45acp til min HK USP tactical.

 

Hvilken krutt type og ladning til frontier 230gr RN og H&N 200gr HP gir minst mulig rekyl og samtidig får et bra treffpunkt.

 

Erfaringer noen.

 

Vet det blir mye prøving og feiling fremover, men tar imot tips med glede.

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg, etter mengder med eksperimenter, endt opp med å hovedsaklig bruke to ladninger i 45ACP:

 

-Til felt, den gamle og velkjente, presise og velfungerende ladningen som "alle" bruker:

200grs H&G#68 SWC, over 4,1grs N-310, patronlengde 32mm.

 

-Til IPSC, "major":

230grs RN over 5grs N320, patronlengde 32mm.

 

Bemerk at variasjoner i kulekonstruksjon vil nødvendiggjøre endringer i ladningsvekt og/eller settdybde, selv om du har samme kulevekt.

 

Forskjellige piper har varierende friflukt, dette kan også innvirke på hvor dypt du må sette kula.

Link to comment
Share on other sites

jeg har veldig god erfaring Hodgdon krutt, spesielt HP38 til "normale" ladninger og Clays til litt svakere saker i 45.

Det er ganske enkelt å skaffe også da Norma er importør og tilgangen er ikke like variabel som med VV krutt.

 

Jeg skyter mest bly i mine 45'er, men har brukt mye Frontier og H&N - Frontier kan variere voldsomt fra lot til lot og H&N er ekstremt jevne og bra kuler - vel verdt noen øre mer.

 

Bruk ladedata fra hodgdon.com som utgangspunk.

 

HP38 er dessuten et såkalt ballkrutt og flyter som smeltet smør i kruttmål, samt det er kompakt og ikke hardt som VV sitt (spretter ikke i Dillonpresser) ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...