Jump to content

wachtelhund - støtende til bukkejakt.??


The Kid

Recommended Posts

Har diskuter litt med en som mener han har lov (etter 21/8) til og slippe wachtel hunden sin på rådyrbukken.

 

Da denne er en støtende hund og ikke en drivene hund..

 

Er det lov og skyte rådyrbukken da??

 

Har prøvd og søk litt, men fant ikke noe om akurat dette..

Link to comment
Share on other sites

Veldig usikker på dette. Klarer ikke finne noe annet enn paragraf 22 i Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. Den sier at løs på drevet halsende hund er tillatt fra 25. september. Den sier (så vidt jeg klarer å se) ikke noe om støtende hund. Dersom ikke det står noe annet, må vel dette være lovlig.(?) Jeg vil forresten tippe at dette er en glipp i regelverket, ved at muligheten for støtende hund ikke ble tenkt på, da det ikke er veldig vanlig enda.

 

Så er det selvfølgelig en diskusjon om wachtel er støtende. Regelverket rundt det er vel ikke direkte klart, men sånn jeg ser enkelte beskriver jakt med wachtel, vil jeg si det pågår lenger enn hva jeg kaller støting. Dette er selvfølgelig forskjellig fra hund til hund. Så må det sies at jeg har ingen erfaring med dette selv. Har kun dannet meg et inntrykk ut i fra hva jeg leser. Så her kan sikkert noen mene noe annet. Kjenner noen til rettspraksis på feltet?

Link to comment
Share on other sites

Lov og forskrift omhandler konkret løs på drevet halsende hund...

 

Men ser man på forarbeidene mv vil jeg legge til grunn at man ikke ønsker bruk av løs hund type støtende til bukkejakta på rådyr.

 

"Sverige er det fastsatt forskrifter som definerer begrepet ”støtende hund” og det er angitt viltarter og jakttider når det gjelder bruk av slik hund. Den viktigste definisjonen er at slik hund ikke får drive med los eller forfølge viltet mer enn i høyst fem minutter. DN mener at dette er en regel som også norske eiere av støtende hunder bør rette seg etter."

 

 

Noe står her: http://www.wachtel-karo.net/37642219

Link to comment
Share on other sites

Står en del her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=89364 og enda mer her,inkludert et svar fra DN http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=43621&p=483750&hilit=wachtelhund+lovlig+dn#p483750

I praksis er det lengden på drevtid som avgjør om en hund en kortdrivende eller løs, på drevet halsende. DN har likevel valgt å ikke forskriftsfeste en maksimal lengde på et drev med los. Basert på tidlige uttalelser fra DN fastholder vi tidligere kommuniserte definisjon om at grensen mellom kortdrivende og løs på drevet halsende hunder er drevtider på 5 minutter. Dette vil si at dersom en hund som i utgangspunktet er støtende/kortdrivende har drevtider som overskrider 5 minutter vil den aktuelle hunden i et slikt drev falle inn under definisjonen løs på drevet halsende.

Men tl:dr versjonen er såvidt jeg kan forstå

Ja, hvis du er i stand til å garantere los som ikke overskrider 5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Etter mer nøye lesning fant jeg dette Sitat: Det er heller ikke tillatt å bruke løs hund under jakt på voksen råbukk i perioden fra 10. august til og med 24. september. Det er imidlertid tillatt under den ordinære rådyrjakta fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt.

 

I følge dette er det vel ikke lov :?

Beklager mitt villedende innlegg tidligere :oops:

Link to comment
Share on other sites

:arrow:http://www.xn--miljdirektoratet-oxb.no/ ... /Jakthund/

 

Løs, på drevet halsende hund

 

Det er tillatt å bruke løs, på drevet halsende hund under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Under jakt på rådyr med løs på drevet halsende hunder kan ikke boghøyden på hunden overstige 41 cm.

 

Det er ikke tillat å benytte løs på drevet halsende hund under jakt innefor ordinær båndtangsperioden. Dette gjelder primært under den første delen av rødrevjakta. Det er heller ikke tillatt å bruke løs hund under jakt på voksen råbukk i perioden fra 10. august til og med 24. september. Det er imidlertid tillatt under den ordinære rådyrjakta fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...