Jump to content

Mulighet for å få solgt bjørneskinn?


Hagbart1

Recommended Posts

Er det noen som veit om det er let å få solgt bjørneskinn?

 

Vi er ein gjeng som har vært i Canada og skutt bjørn. Alle fekk minst ein svartbjørn. Skinnene tok vi sjølvsagt med oss heim.

Vi kunne tenkt oss bort igjen og jakta svartbjørn, og i den forbindelse lurer vi på om det er lett å bli kvitt bjørneskinn. Alle har jo skinn etter forrige tur, og det er jo begrensa kor mange skinn ein har plass til.

Det er jo for gale å reise bort og skyte bjørn og sei til guidene at bjørnen kan bare ligge da vi ikkje trenger skinnene. Det virker litt respektløst både ovenfor dyret og for guidene som gjer alt for at ein skal få bjørnen sin. Litt annerledes med cull hunting i Sør Afrika, for der tar dei jo kjøttet sjølv om ein ikkje vil ha trofeet (ikkje alltid det er trofe heller, da det kan være hodyr ein da skyt).

Det koster ca 10000 kr å få eit ferdig eit bjørneskinn heim, så det er jo ikkje bare å skyte ein eller to bjørner og sei at ein skal ha skinnene dersom ein ikkje har plass til dei og ikkje får solgt dei for det det koster å få skinnene preparert. Dersom ein skyt to bjørner, snakker vi om ca 20000 kr for to skinn, og dette er jo ein halv jakttur….og det har dei færreste råd til å betale for så å legge skinnene på loftet.

 

Ein annan ting. Vi ønsker å kombinere bjørnejakten med ulvejakt. Vi gjorde det forrige tur og, men det blei ikkje lagt ut åte for ulv før vi sjølv la ut bjørnene som vi hadde skutt. Det kom etter kvart ulv (i slutten av uken), men det var litt seint.

Det vi ønsker er at det blir lagt ut åte for ulv i nærheten av leiren ei uke før vi reiser bortover slik at sansynligheten for å få ulv øker. Guidene sa til oss at det tok ca ei uke før ein ulv kom på åten.

Er det noen som veit om noen som gjer dette/kunne tenke seg å gjera det?

Det er nemmelig noen av oss som ikkje vil bort igjen uten at det også blir tilrettelagt for ulv også.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg vet ikke om det er noe marked. Det finnes nok, men jeg tror de fleste som har bjørneskinn hjemme er et trofe de har skutt selv. De fleste i min vennekrets (ingen av dem er jegere da) synes det er dritharry med bjørneskinn og ville ikke hatt det i hus om noen kastet det etter dem. Det gjelder kona mi også, så dersom jeg noengang får skutt en bjørn må jeg nok sjekke tråden din for å se om du hat fått noen gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært fint med et bjørneskinn eller to i kjellerstua, men ikke til den prisen. 10K for et skinn blir litt vel mye, ihvertfall for min del. Og hvis det er såpass det koster så er det jo ikke noe å gå på når det gjelder pris, jeg skjønner jo at det er fint lite aktuelt å selge de med tap.

Link to comment
Share on other sites

Det blir i så fall Hoteller og lignende. +en og annen riking som vil ha det på hytta si. Men det er nok ikke noe stort marked for bjørneskinn. Om du skal få solgt det må du hvertfall få det med svart filt og utstoppet hode, samt poter og klør.

Hadde det vært et sebraskinn hadde saken vært litt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...