Jump to content

Prøveskyting av Barrett MRAD i .338LM


260Rem

Recommended Posts

Var en tur innom Magne Landrø AS i begynnelsen av uka for å snakke med Finn Cato. Hadde truffet ham på banen uka før og han nevnte da i en bisetning at han hadde en ny rifle i .338 LM som skulle skytes inn, var jeg interessert i å være med? Ja, jo kunne jo tenke meg det. Så jeg stakk innom butikken på mandag da jeg allikevel bor rett i nærheten. Hva var det som skulle skytes inn? Barretts nyeste modell, MRAD i cal .338Lapua Magnum. Rett fra esken med en Kahles K 6-24 x 56 MilDot 4. Vel, ble jo ikke noe mindre interessert da. Min nåværende langholdsrigg er en Rem 700 SA i kal .260Rem. Denne går fint ut til 800-1000m i pent vær og det er vel stort sett de lengste holdene jeg (en gang i blant) har tilgang på. Håpet er jo en gang å få tilgang på enda lengre hold men inntil da får .338LM være noe abstrakt som dukker opp i bakhodet en gang i blant. Men å teste en kan man jo ikke si nei til.

Vi møttes på Losby skytebane på torsdag, og spetakkelet skulle da til pers. Våpenet har 26" flutet løp med 2-kamret brems og veier litt under 7 kg med kikkert. Faktisk litt mindre enn min .260 med GRS langholdsstokk. Med 30MOA integrert skinne og 20MOA montasje var jeg litt usikker på om vi i det hele tatt ville treffe vollen på 100m.

Må innrømme at jeg vel aldri har vært mer uforberedt på en prøveskyting. Ikke hadde jeg med kamera (kaller ikke iPhone et kamera), ikke sjekket patron data, ballistikk eller klikktabell, ingen ting å notere på eller med og kun kortarmet skjorte. I tillegg var det oppskyting til jegerprøven så vi fikk vel ca 10 min til rådighet. Bildene ble derfor få og av elendig kvalitet men håper å få noen fler og bedre senere.

 

normal_Barrett_MRAD1.jpg

 

Magasinet ble ladet med 10 stk Lapua 16,2g Scenar. Siktet ble skrudd i bunn og Finn Cato skjøt noen skudd på noen lerduer i vollen på 100m. Gikk litt lavt så han måtte faktisk skru litt opp igjen. Deretter ble det over på elektronisk skive på 200m og etter 5 skudd gikk den midt i.

Så var det min tur til å prøve. Våpenet var så nytt at Finn Cato ikke hadde fått montert hverken to-fot eller monopod bak. Løsningen ble en skytebukk foran og ingen støtte bak med unntak av venstre hånd.

Som så mange av de moderne langholdsvåpen med chassiss systemer følger denne også AR15/AR10s ergonometri. Kolben er justerbar i lengde og høyde og pistolgrepet er i standard AR15 format. Pipa er utskiftbar av brukeren med mulighet for å skifte til løp i andre kaliber. Det er ingen som helst tvil om at denne er beregnet på profesjonelle brukere.

Avtrekket var lett med en liten antydning til kryp men den største overraskelsen var rekylen. Eller rettere sagt mangelen på rekyl. Etter å ha fulgt med tråder om 338LM her på kammeret hadde jeg forventet meg verre. Selv om rekylen var lengre og annerledes så føltes min Rem Seven i .308 MYE verre. Rekylbremsen gjør helt tydelig jobben sin. Etter 12-15 skudd var det ikke antydning til napp, spenning av skuldre eller lignende. Rekylen var faktisk behagelig.

 

normal_Barrett_MRAD2.jpg

 

 

Jeg bruker normalt briller men når jeg skyter på bane pleier jeg å ta dem av og justere fokus på siktet. Dette gjør at jeg ikke ser monitoren klart og etter tre forholdsvis raske skudd så jeg bare ett hull. Stor ble overraskelsen da jeg fikk på meg brillene. Alle tre skuddene satt i en trekant og dekket ca 50% av hverandre så senter-senter ble ca 1/2 kulediameter. De gikk litt til høyre så siktet ble justert 2 klikk til venstre. De tre neste skuddene ble en X og 2 niere så der kom jeg ned på jorda igjen med et brak. Men Finn Cato skjøt tre minst like tette grupper som meg så presisjonen er helt klart tilstede. Vi forsøkte også på noen lerduer på 380m men det var umulig å se noe vortex og nedslaget i gress/busker ble alt for unøyaktig til å justere på. Vi måtte avslutte rett etter da banen skulle stenges, men har blitt lovet en bedre test senere. Absolutt en positiv dag på banen.

 

 

normal_Barrett_MRAD3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alle tre skuddene satt i en trekant og dekket ca 50% av hverandre så senter-senter ble ca 1/2 kulediameter.

Markering av treff på monitoren tilsvarer ikke kulediameter så vidt jeg har skjønt, men har egentlig liten erfaring med el skive. Foretrekker papp :)

 

Ser ut som en utrolig kul rigg å teste, men koster vel både en og to skjorter regner jeg med?

 

 

Fra iPhone

Link to comment
Share on other sites

Artig sak.. Er det kommet løp for bytte til andre kaliber enda da?

 

Ang el. skive. Den der har vel mulighet for å vise s-s så da er de ikke så dumme. Må bare trykke litt på knappenen under skjermen. Med forbehold om at jeg ikke blander skivesystemer.. Men, ja, enig sirhitalot, er noe eget ved å se sine egne hull i noe.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom dette egentlig var en innskyting av kikkertsiktet med begrensede presisjonspåvirkende remedier tok moro-genene over kroppen lenge før presisjons-genene våknet. Og med timeren ubønnhørlig tikkende ned mot firing av flagget var det helt uvesentlig å fikle med monitoren for å måle millimeter. :lol:

Så bare på bruksanvisningen og der stod det at brukeren kunne bytte løp og kaliber. Om det kan leveres andre kalibre ennå vet jeg ikke. Da jeg sikkert må selge båten for å få råd til den spurte jeg ikke en gang om pris, men med en pris på 63 kr smellen gikk det i hvert fall med 1700 kr i ammo på 20 minutter. Heftig timepris. :D

Link to comment
Share on other sites

Ammoprisen kan man gjøre noe med ved å lade selv da. Jeg ser på Barrett sine sider at den koster 6000 dollar ca. Til privatpersoner. Det vil vel fort bli minimum 60 000 norske kroner her hjemme da. Sikkert mer. Får begynne å spare. Men så finnes det jo noen alternativer også i den prisklassen.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert kul rigg å skyte på lange hold med, men til en pris av 6000,- USD finnes også andre alternativ, som jeg personlig ville ha valgt.

Slikt er imdlertid - som nevnt veldig personlig og hvilke kriterier som ligger i bunn for valg av LH rigg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...