Jump to content

lade utstyr i garasje.


aimin

Recommended Posts

Hei.

Som aktiv skytter ser eg att det er dyrt, å kjøpe ferdig rulla. Eg har i denne sammenheng lurt på heima lading. Og siden eg desverre ikke har plass inne. Lurte eg på garasjen. Så mit spørsmål er, er det lovligt å oppbevare krutt/tennheter under lås i garasje.

Link to comment
Share on other sites

Ver obs på følgende:

1: Kuler, hylser med i satt tennhette, og ferdig ammunisjon. Kan som med våpen kun oppbevares i egen bolig, ikke garasje eller t.d. bod i blokk o.l.

 

2: Krutt og tennhetter kan oppbevares i garasje iht.

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

 

3: OBS! er garasjen sammenbygget med huset, og har inngang fra garasje og rett inn i huset. Er garasjen regnet som del av bolig, ellers ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tviler jeg sterkt på. Rettelse, nei.

Forskrift om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff

Kapittel 7. Oppbevaring

§ 7-1. Tillatelse til oppbevaring

 

Den som skal oppbevare eksplosiv vare må ha tillatelse.

 

Kommunen gir tillatelse til oppbevaring av pyroteknisk vare i mengder opp til og med 500 kg netto eksplosivinnhold. DSB gir tillatelse til oppbevaring av all annen eksplosiv vare uansett mengde og pyroteknisk vare i mengder over 500 kg netto eksplosivinnhold. Tillatelse til oppbevaring i undergrunnsanlegg gis av DSB.

 

Uten særskilt tillatelse kan følgende mengder (netto eksplosivinnhold) allikevel oppbevares:

 

a) Inntil 5 kg røksvakt krutt

 

b) Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

 

c) Inntil 5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.-31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

 

d) Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separerte enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

 

Unntatt fra kravet om tillatelse etter dette kapittelet er ammunisjon som den som har tillatelse til å inneha skytevåpen etter lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. selv lader opp til våpenet, og ammunisjon som erverves eller overlates etter reglene i våpenlovgivingen.

 

Kommunen kan, selv om varene tillates oppbevart uten tillatelse, fastsette nærmere vilkår for oppbevaringen eller fastsette begrensinger i eller forbud mot oppbevaring, dersom varene etter forholdene på stedet finnes å medføre særlig fare for brann eller eksplosjon.

 

0 Endret ved forskrifter 6 nov 2003 nr. 1317, 4 jan 2010 nr. 5.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe spesielle komplette sett som er å annbefal.

 

En begynnelse:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

 

Fyll på med det du trenger.

 

Det er ikke forbudt å ha flere presser.

 

Siden du har garasje så kan du jo vurdere om det er noe

å sitte i garasjeåpningen under tak og støpe kuler.

Slikt foregår gjerne når det ikke er for kaldt/varmt.

 

En benkeplate av solid kvalitet - f.eks 22mm kryssfiner eller lignende gjerne kombinert med metallføtter fra f.eks IKEA

slik at du unngår råte pga luftfuktighet fra gulvet.

 

Det kan jo tenkes at du skaffer deg en større presse senere og da er det greit med en stabil arbeidsbenk.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...