Jump to content

Rifle til baneskyting for nybegynner


Øystein

Recommended Posts

Har tenkt å forsøke å skyte litt med rifle i fremtiden, og ser litt på hvilken rifle jeg skal kjøpe. Det blir skyting i DFS-programmer, hovedsakelig for trening og ikke noe spesielt med stevner.

 

Vet at Sauer er enerådende på stevner, men har ikke lyst til å slenge ut så mye penger før jeg vet jeg vil og har teken på ting. Tenkte i første omgang på en Mauser eller Krag. Ser at disse fåes greit til 2k.

 

Men hva er forskjellen på de forskjellige diopterne? Ser at de kommer med Hauge-, Busk-, Landrø- og andre dioptre. Er det noe vesensforskjell på disse?

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

jeg ville anbefalt deg å finne en brukt mauser M67 med busk diopter, ok pipe, justerbart avtrekk M75 eller dansk, og helst med justerbart skjefte(lik sauer omtrent). med justerbart skjefte koster disse sikkert ca 3000kr. med det gammeldagse, ikke justerbare skjeftet, koster de ca halvparten. om den ikke er "utskutt" er dette en meget presis børse. de fleste slike kan være skutt endel, men om du finner en som pipa ikke har gått sa mange skudd på, vil den være presis nok for de fleste. jeg har feks en slik M67 i kal 308w som jeg lufter hvert 3. år omtrent, var å skjøt litt morroskyting med den på banen her for en uke siden, å med militærammunisjon samla den godt innenfor tieren(skjøt for det meste innertiere med den). om du finner en som ikke har utslitt pipe, å som eieren vil kvitte seg med for en rimelig penge, så er det ofte en grei børse. husk på at ny pipe i en slik fort koster 3000 ferdig montert, så derfor messer jeg om å finne en med god pipe.

 

mitt råd er å holde seg unna krag. den er mer finspist når det gjelder ammunisjon(svake ladninger), får treffpunktendring i vått vær, å er mer følsom enn en mauser er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...