Jump to content

Smal Base dier til S&L 308w?


vingemutteren

Recommended Posts

Har en Schultz&Larsen Victory som tydeligvis ikke er av de rommeste på kammerfronten, og jeg har problemer med å seize engangsskutte hylser fra andre våpen til bruk i Schultzen. (Har hatt problemer med hylser skutt i Schultzen også).

 

Dier Lee Deluxe sett, bruker helpressingsdia.

Måtte skru dia så langt ned at det var fare for å bende hylseplata på AP pressa, så jeg brynte av 1.5 tiendels mm med diamant bryne og fikk strammet dia litt til (Burde ha brynt av 2 tiere til). Så hylsene akkurat går i Schultzen.

 

Har aldri fått amo som er lett å kamre med denne dia før, og undrer litt på om det er dia som er lang, eller kammeret som er vel trangt.

 

Før jeg strammet ekstra hardt, var ikke dia borte i hylseskuldra (Sotet), mens samme hylse ble blank på skuldra og i ræva etter stengning av sluttstykket i Victoryen.

 

Derfor undrer jeg på om jeg skal fortsette å slipe av dia, eller om jeg skal kjøpe en Smal base die i 308w i stedet for? (Har ingen erfaring med slike, har bare hørt at de er litt trangere.

 

GSR Rugeren i 308w har ikke noe problem å kamre hva det skal være med samme die, men den kamrer hylser skutt i Victoryen uten at de er presset.

 

Råd og tanker mottas med takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her ville jeg uten tvil ta mer av dien, det er ingen fare med det. Det eneste som betyr noe er minst mulig patronspill med god funksjonering. Dette forutsetter at dien lager en hylsefiks lengde for lang for kammerfiks lengden som jo sotingen din indikerer, og ikke ev. diameter problem.

Link to comment
Share on other sites

Å ta litt av dien er ett alternativ, men hvilket merke er hylseholderen? Jeg mener Lee sine hylseholder bygger litt mere en RCBS og det kan være kanskje være nok å bytte denne? I tillegg må en skru dia slik at den "knepper" mot tom die.

I min tid med BLR i 308W var trangt kammer vanlig, men ikke noe problem når en var klar over dette.

På toppen av dette var det stort sett bare Lapua og Norma hylser som var helt problemfrie. Disse hylsene "fjæret" ikke tilbake etter pressing. S&B hylser mm gikk mere tilbake etter pressing- og førte ofte til trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Har også sett at Redding's Body-die har litt mer å justere på når det gjelder å sette skulderen tilbake enn vanlige helpressningsdier.

Da tar du bare skulderen og ikke kroppen på hylsa, som en smal-base die kan presse ganske hardt. Mulig Body-dien tar kroppen litt, men mindre enn en vanlig helpressningsdie.

 

For meg har Lee Collet og Redding Body-die blitt "standarden" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...