Jump to content

Skifte tennstift på Remington 870


sleivskuddet

Recommended Posts

Min kjære Remington 870 har en grusom tendens til å gjøre fuglejakta til en farlig affære: tennstiften låser seg i fremre posisjon! Dette fører naturligvis til at skuddet fyres av når man pumper børsa med litt kraft. Ja, jeg har nesten pisset på meg et par ganger :D

Årsaken til at den er slik vet jeg ikke. Helt sikkert pga alle tørrtrekkene jeg har hatt opp i gjennom. Det er forsåvidt uvesentlig.

Vet noen hvordan jeg kan fikse dette? Jeg har fått en våpensmed til å file ned bakre del av tennstiften (den tykke delen) men problemet kom bare tilbake etter to ukers lett bruk.

Må jeg kjøpe ny "lademekanisme", eller holder det med kun tennstiften?

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger og efaringer gjort av dere kloke mennesker :D

Link to comment
Share on other sites

Ca umulig å korrekt på uten å vite noe mer. Hvor henger tennstempelet igjen? Fremme eller bak? Er fjæra i orden? Tennstempelet rett? Hva sa børsemakeren at var problemet? Kiler fjæra seg fremme mellom godset i støtbunn og stempelet slik at det henger? Er det grader noe sted som kan lage krøll? Kan "den tykke delen", bakenden av tennstempelet, kile seg fast i utsparingen i låsestykket på noe merkelig vis? Er litt vanskelig å gi svar på hvordan du får fikset det uten å se noe, eller vite no mer. Bilder av spetakkelet kan kanskje gi en pekepinn, allefall om tennstempelett er låst fremme. Litt knot å få ut tennstempelet siden låsepinnen er klinket/nitet fast, men børsemakeren som så på dette burde jo ha klart å fikse det. Ta den med tilbake og si at det ikke virker lenger er jo en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Det ender nok med at jeg kjøper nytt sluttstykke.

Kim: tennstempelet henger igjen i bakre del (antar jeg). Jeg har ikke demontert sluttstykket så jeg vet ikke så mye mer selv. Jeg tipper at pga tørrklikk har bakre del av stempelet blitt komprimert, og blitt litt tykkere og kortere. Det er bare en vag diagnose jeg har stilt selv, og siden børsemakeren utbedret nettopp dette ved sliping kan det tenkes at jeg tar skammelig feil.

 

Jeg skal forsøke å få tatt no bilder så du kan se.

Link to comment
Share on other sites

På min røyk returfjæra etter X-antall tørrklik. husker desverre ikke hvordan man demonterer, og har ikkke børsa foran meg, men det var ikke noe "magisk"- er du middels teknisk anlagt og har litt kjennskap til våpenmekanikk skal det være en ganske enkel operasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det står en vertikal plugg bak på sluttstykket som trolig må bankes ut for å løse ut tennstiften. Bruk børsemaker, fordi tennstiften må sikkert trykkes litt inn i fri fra pluggen, mens pluggen bankes ut. Hvilken vei pluggen går inn og ut kan man se på eksplosjonstegninga til 870'n.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Det ender nok opp med at jeg demonterer sluttstykket og inspiserer herlighetene jeg sitter igjen med, og kjøper det som trengs på Midway.

La oss håpe at mitt siste vådeskudd er herved skutt! :)

Vet dere hvor man kan kjøpe slikt verktøy han bruker i videoen for å slå ut tennstiften?

Link to comment
Share on other sites

Det står en vertikal plugg bak på sluttstykket som trolig må bankes ut for å løse ut tennstiften. Bruk børsemaker, fordi tennstiften må sikkert trykkes litt inn i fri fra pluggen, mens pluggen bankes ut. Hvilken vei pluggen går inn og ut kan man se på eksplosjonstegninga til 870'n.

 

 

Ikke gidd... Koster 500kr for nytt komplett tennstempel med fjær og muffe. Jakt og Friluft har på lager. Snakk med Petter etter kl 1400

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...