Jump to content

Vekt på pil til compoundbue


Gpp79

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte meg ei compoundbue i usa for mange år siden.. medkjøpte piler ble fort "brukt opp" må no skaffe meg nye, Men hvilken?? hmm

Buen er en Marint Magnum, 70#.

Plan er å bestille noen carbon piler... Hvilken vekt bør desse vere? (totalvekt, inkl nock, insert, og spiss)

Anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Med 70# dravekt, avhengig av dralengde, trenger du piler med spine 340-350. Noe forvirrende system men se på denne tabellen:

http://www.huntersfriend.eu/england/arr ... ows-en.htm

Les også dette (NB flere sider), som er til stor hjelp:

http://www.huntersfriend.eu/england/sup ... ity-en.htm

Dersom du ikke finner ut av det, anbefaler jeg en av de Norske butikkene, bla Arve Vestgård. Stivheten på pilene er svært viktig, bla for sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre skriver, så er spine(stivhet) det desidert viktigste.

Både for sikkerhet, presisjon og til en viss grad penetrering.

 

Når det gjelder vekt på piler, så er dette en evig diskusjon som mange ikke har lett for å bli enige om.

Når det gjelder skyting på blink, spiller nok ikke vekta noen rolle ved kjente avstander så lenge man holder seg over anbefalte minimum pilvekt fra bueprodusent i forhold til dravekt.

 

På jakt vil enkelte ha lette piler for høyest mulig hastighet og "flatest" mulig pilbane.

Andre ønsker tunge piler som gir noe krummere pilbane, men som vil ha høyere momentum og dermed gjerne vil penetrere bedre.

Andre velger noe halvtungt.

 

Personlig liker jeg relativt tunge piler på jakt, da forskjellen på pilbanen ikke er så stor og da har jeg piler som ikke stopper med det første.

Til min 70 punds bue med 31" dralengde bruker jeg piler med en totalvekt på 615 grains. Jeg bruker piler med 200 og 300 spine.

200 spine er med tanke på å bruke ennå tyngre vekt enn 175 grain foran, men selv med "kun" 175 grain foran, har de så langt jeg kan se med mine skyteferdigheter, god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode tips. Det er jo blinkskyting som er målet no. Menst vi venter på at det skal bli lov med buejakt i Norge. :)

Di pilen eg har brukt er vert ca 350 greins..... For lette?

(Denne pilen her: Easton Powerflight Fletched Arrow, Shaft Size, 400, med en limt spiss på 80 greins)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...