Jump to content

Hjelp til ID av prosjektil


Tony

Recommended Posts

Vekt 144,45 gram

Lengde : 85mm

Diameter :20mm

 

Det er gjenger helt bak på prosjektilet, så der er diameteren noe mindre enn resten.

 

Funnet ved britisk stilling fra ww2, og i henhold til plassering sannsynligvis et tysk prosjektil.

Britene hadde ikke noe pansret. Kun personell med håndvåpen, tyngste våpenet britene hadde var en boys antitank rifle.

Tyskerne hadde : små tank, kanon,bombekaster, mg og andre lette våpen.

Vet at de fikk flystøtte, da sannsynligvis heinkel 111 og me 109, disse beskjøt de britiske stillingene.

Link to comment
Share on other sites

Sente info og bilde til Forsvaret, men måtte melde det inn til politiet som så varslet Forsvaret, som igjen ringte meg....

Snakk om tungrodd system !

Er en 20 mm pansergranat til en panzer II tank.

Var vist av den "tryggere" typen i forhold til den som har tennsatsen skrudd inn i fronten.

Link to comment
Share on other sites

Javel.. Da har vi litt forskjellige erfaringer med å melde funn av ting til politiet. Det gidder ikke jeg å gjøre mer. De kan heller ta seg av alvorligere ting. Og, nei. Min erfaring er at de ikke har rutiner eller vet hvem som skal kontaktes.

Link to comment
Share on other sites

Nytter ikke å ta kontakt med forsvaret direkte, da får du bare beskjed om å ta det med politiet først.

Slike ting må gå gjennom politiet først. Og det er ikke slik at politiet må dra ut å se først, som regel kontakter bare politi nærmeste EOD gruppe som tar seg av saken.

Link to comment
Share on other sites

Sendte bilde til en i forsvaret som har vært og hentet noen mills håndgranater som jeg har funnet tidligere i år. ( bare for og finne ut hva det var )

Viste fra før at en må melde alt til politi og ta det den veien :wave:

Finner en eksplosiver så er det bare og ringe 02800 og melde det inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nytter ikke å ta kontakt med forsvaret direkte, da får du bare beskjed om å ta det med politiet først.

Slike ting må gå gjennom politiet først. Og det er ikke slik at politiet må dra ut å se først, som regel kontakter bare politi nærmeste EOD gruppe som tar seg av saken.

 

http://dt.no/nyheter/avvist-med-granat-og-skarpe-skudd-1.8121959

 

Ser ikke ut til at rutinene alltid funker...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...