Jump to content

Barnes ttsx 120 gn i 6.5x55 - erfaringer ønskes


Blaserist

Recommended Posts

Har fått 50 stk Barnes TTSX 120 gn i posten som jeg vurderer å bruke på rådyrjakt, men jeg finner ikke så mye brukererfaringer om denne kulen for 6.5x55.

 

Jeg vet at effekten og presisjonen på denne kula stort sett er bra - det jeg er mest nysgjerrig på er hvordan slaktene ser ut.

 

Er det mye blodutredelser? Er kjøttødeleggelsene store? etc..

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 120 grain A-frame i 6,5x55 på rådyr. Inn rett bak bog og nesten rett igjennom. Så veldig pent ut så jeg gjorde tabben å la det henge til mørning med skinnet på. Mye brukt for å få lysere kjøtt og mindre tørkehinner. Fikk brukt ytrefiletene og låra. Resten ble revåte. Her er det tung kule i rolig tempo heretter :) .

160 grain Woodleig går godt i min Sako.

Og så kommer jeg til å flå med en gang, kanskje :oops:

Ingen erfaring med Barnes TTSX, men jeg er skeptisk til farten.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tenker at høy fart = blodskutt kjøtt. I allefall i konvensjonelle kuler, men dette er jo ikke en konvensjonell kule, så jeg lever i håpet om at ekspansjonen skjer på en eller annen magisk måte slik at dette unngås.. Eller noe i den dur :-)

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilket hold du løsner skudd på også. Skjøt noen rådyr med 120 gr X for endel år sida. På kort hold (0-60) så kunne slaktene bli like 'ille' som med ei konvensjonell kule. Dette har vel mere med det hydrostatiske trykket ei lett kule i høy fart/ kort hold gir, enn selve kulekonstruksjonen tror jeg. På litt lengre hold(90-200) drilla X kula et pent høl gjennom dyret, såfremt det ikke traff grove bein. Jeg slutta å bruke den pga at jeg ikke syntes det var noe trivelig å høre kula rikosjettere avgårde etter å ha gått gjennom dyret. Et rådyr er særs lite motstand for ei homogen kule så den taper minimalt med fart før den er igjennom.

 

Jeg jakter forøvrig ute ved kysten hvor det er mye knauser og berg,,dvs svært dårlig kulefang mange plasser hvor dyra skytes og velger av den grunn bort homogene kuler. I skogsterreng med muligheter for godt kulefang er det vel bare å klemme ivei :)

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 120 grains Barnes TTSX til rådyr i min 6.5-06 og den er etter min erfaring den kula sammen med 120 grains Swift A-frame som har gitt minst kjøttødeleggelse og blodspreng av de kulene jeg har brukt i min 6.5-06. Også ved skudd midt i bogen.

Jeg har skutt ca 200 rådyr med dette kalibret, så jeg føler at jeg har et brukbart erfaringsgrunnlag når det gjelder effekten av 6.5 kuler i høye hastigheter på rådyr.

 

120 grains Barnes TTSX er veldig forskjellig fra hvordan den gamle Barnes X kula var.

Med den gamle Barnes X kula fikk jeg mye kjøttødeleggelse og blodspreng i høye hastigheter.

 

Jeg har også skutt noen rådyr med 55 grains Barnes TSX i min 223 og den har hittil gitt mindre kjøttødeleggelse og blodspreng enn de to beste kulene( 4 grams Norma og 3,6 grams Lapua) jeg brukte i min 222 i mange år. 3,6 grams Lapua var min klare favoritt før Barnes TSX kom.

 

Man kan med alle slags kuler oppleve stor kjøttødeleggelse og mye blodspreng nå og da, så hvor mange dyr man må skyte for å trekke noen klar konklusjon vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Ang. gjennomskyting og rikosjettfare, så er den til tider overhengende der jeg jakter selv om det ikke er ytterst ute i skjærgården, så det er et tankekors for min del ang. denne kulen. Spesielt med gjennomskytingskvalitetene denne kula åpenbart har.

 

Ja, det hydrostatiske trykket er synderen hva angår blodutredelser og kan neppe unngås med lette kuler pga. farten som kreves for å gjøre kula effektiv. Så hold er sikkert en faktor. Jeg skyter rådyra på alt fra 30-300 meter, så dette er et problem jeg må leve med uansett kaliber.

 

Jaktet en stund med Federal Fusion, en kule som ikke har nevneverdig høy fart, men opplevde gang på gang utrolig mye blodskutt kjøtt. Om det var bogtreff, så kastet jeg bare hele bogen da denne var gele!

 

Deretter gikk jeg over til Oryx som jeg opplevde blandede resultater med, men der var slaktene bedre enn ved Fusion-skutte dyr.

 

Med Norwegianwoods' datagrunnlag så enser jeg et lite håp om at denne kula innfrir mine forventninger!

 

Har du fått kronografert ladningene dine, Norwegianwoods?

Link to comment
Share on other sites

Uansett så tror jeg man må se på kuletype/vekt i forhold til hastighetspekteret man skal bruke kula i, ei bløt kule er ikke sikkert er det beste i høy hastighet, mens ei hard kule type A-frame fint tåler høy hastighet uten å ødelegge dyret enten det er rådyr eller rein.

Har brukt tsx og ttsx og tsx`n har jeg ladd ned for å unngå kjøttspreng, mens ttsx`n tåler fint 900 meters hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Har du fått kronografert ladningene dine, Norwegianwoods?

 

Jeg har ikke fått rotet meg til å kronografert ladningene mine med 120 grains Barnes TTSX, men jeg skal prøve å huske å ta med meg kronografen og teste når jeg skal på skytebanen på fredag.

 

Når det gjelder Fusion og Oryx, så er det kuler jeg ikke er glad i å bruke på rådyr med henblikk på kjøttødeleggelse.

Jeg har brukt 180 grains Oryx i 308 og 180 grains Fusion i 30-06 med fabrikkammo og de gir mye kjøttødeleggelse og blodspreng på rådyr etter min erfaring.

155 grains Lapua Mega i 6.5x55 er betraktelig snillere med rådyrslaktene.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 56 grain med N160. Dette er noe under maks.

Løpslengden er 63 cm. Løpet er Shilen stainless steel super match grade.

3 skudds samlinger er på ca 1/2 og mindre med denne ladningen.

 

Testet også noen patroner med 250 grains TTSX i min 375Ruger idag, og der var hastigheten på mer moderate 2677 fps(815 m/s).

3 skudds samlinger på ca 1" og mindre.

Der har jeg 74 grain med N150 og får ikke plass til mer fordi jeg må sette den lange kula så dypt.

Har foreløpig ikke luktet på maks ladninger med den kula

Har tenkt å teste ut N140 neste gang jeg skal lade til den rifla.

 

Som en kuriøsitet så har TTSX kula fra min 6.5-06 ca samme hastighet på 290 meter som TTSX kula fra min 375Ruger har som utgangshastighet i følge Norma sitt ballistiske program :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...