Jump to content

Problemer med montering av demper.


Moose Hunter

Recommended Posts

Har nettopp fått tilbake rifla fra børsemaker. En Remington varmint i 223. Fikk den gjenget til M 18x1,5.

Kjøpte en ubrukt Atec TMM4 med samme typen gjenger men denne passer ikke på, går to omdreininger så er det stop.

Prøvde med en Hausken standard med samme gjenger og den går på som den skal.

prøvde begge demperne på en annen børse med 18x1,5 og de passer begge to...

 

lurer på om gjengene kan være trange :?

noen her som har noen ide om hva det kan være og hva jeg kan gjøre med det?? :oops:

Link to comment
Share on other sites

En hver børsemaker vet nok å bruke fullprofilskjær, så man kan som regel tolke de på toppdiameter. 0,05 til 0,10mm under nominelt mål er der det bør ligge, får du entret den to runder kan det ikke være veldig galt. Kan du få målt den pipa som begge passet på også?

 

 

PS: Har du sjekket for grader etc?

Link to comment
Share on other sites

Enig, derfor anbefalte jeg å måle først. Det er mye lettere å løse slike problemer hvis en selv vet hva som er hva, personlig har jeg vel ikke opplevd en gjenge som ikke passer fint med toppdiameter 0,05mm under nominelt mål. Jeg har kjørt trangere gjenger, men det har vært for ting som skal monteres én gang og stå til evig tid.

 

Hvis vi kunder begynner å kreve standardiserte gjenger kan vi kanskje få bukt med dette tilpasninghysteriet som ofte ender med ny tur til børsemaker ved skifte av demper. Det er helt unødvendig, og som den ærede Ignorant har vist er det bare ulemper med sugepasning på gjenger. Hvis jeg ikke husker helt feil er std toleranse for 1,5mm stigning -0,03 til -0,27mm, 0,05 til 0,10mm bør da være et godt mål å sikte mot.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg byttet demper for et år siden gikk demperen noen omdreininger på. Ytre mål var gjort etter boka, men indre diameter økte lengre inn på partiet. Så at da jeg frisket opp gjengene i benken tok skjæret først etter et par omdreininger.

 

 

Fra iPhone

 

Problemet med at måle ydrediameter, er at dette mål lige så godt kan stamme fra selve drejningen før selve gevindet bliver slået.

 

Min erfarring, er at mange bøssemagere ikke anvender fuldprofilskær til den aktuelle stigning. En del anvender enten slebne toolbitsskær, eller en universal 60graders platte.

Så kan man risikere alle mulige varianter af tilfældig kontakt og pasning. Ved en helt spids platte uden foreskreven næseradius, vil man yderligere svække bunddiametren mellem 0,2-0,4mm afhængig af stigning.

 

Hvis ikke man har korrekt fuldprofilskær til den aktuelle stigning, er det bedst om man først drejer til nominel diameter -0,05--0,1mm.

Herefter slår man gevindet, til korekt dybde, enten kontrolleret ved tolerencering, gjegebakke eller selve demperen. Ved kontrol med selve demperen bør man slå gjengene 0.1mm dybere, end der hvor demperen precist går på.

Så er man rimelig sikker på at kunden kan anvende stortset alle andre dempere med samme gjengedimention.

Det kan ikke være rimeligt at man skal levere et job, som ikke rimeligt sikkert kan anvendes til alle dempere med samme gjengedimention. Prisen for disse gjengejob, er iøvrigt så høj, at man næsten kan stille uendelige krav.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarring, er at mange bøssemagere ikke anvender fuldprofilskær til den aktuelle stigning.

Gode gud, tuller du? Jeg jukser på tommemål siden tilgangen er begrenset (har ikke forbruk til å forsvare alle tommelstigninger), men her på berget går det helst i metrisk og det bør en "fagmann" for pokker kunne koste på seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...