Jump to content

Treffpunkt og mirage


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Etter helgens skyting sitter jeg å fintenker på hvorfor det var så inn i hampen vanskelig å treffe målene på 400m+. Det var jævla varmt og veldig skiftene/utfordrende vindretning og klart det gjør jo ingenting lettere akkurat men jeg syntes at mirage i luften denne helgen var langt mer enn hva jeg er vant til(skal ikke så mye til, jeg er ikke vant til noe særlig med mirage). Så da er det rett på nett og gjøre litt research for å finne ut hva som sies om mirage ved lengre hold. De lærde mener at mirage kan gi 2moa treffpunktendring og at miragen og målbildet følger vindretningen. Da begynner det jo å bli knotete. Blåser det fra høyre til venstre flytter målbildet seg til venstre altså må du skru til venstre også men det er jo ikke noe jeg har tenkt på før siden jeg naturligvis skrur mot vinden. Det knotete er jo selvsagt når vinden kommer mot eller fra deg. Er det mye mirage og det blåser fra deg løfter det målbildet, altså vil du tro at målet er høyere opp og bommer på oversiden. Blåser det mot deg skjer det motsatte(høres jo helt voodoo ut). 2 moa høres mye ut men på en annen side så bommet jeg noe jævlig også da og noe må man skylde på :oops:

Det hevdes at mirage er lurt å lese 1/2 til 2/3 avstand til målet ved å bruke parallax fokus på titterøret ellers ser man i realiteten bare mirage de siste få metrene siden kikkertsikter har kort dybdefokus?

Hva har dere andre skyttere med mer hår på brystkassa enn meg erfart angående dette?

Er hele mirage problematikken bare å begrave i pandoras eske igjen og heller bruke tid på å skyte bedre?

Link to comment
Share on other sites

Bildet blåser medvinds, så du må skru mer enn du tror - i teorien. I praksis, tja, erfaring hjelper, samt så solid skytebakgrunn at du stoler på det skytetekniske. Gjør du ikke det, OG skal kuke med vind og mirage...

Mot og medvind er generelt et helvete om det er mye mirage, men en ting som hjelper er å bare ligge still og se på at målet flytter seg - igjen må du stole på at du ligger stille. Da kan du f.eks. skyte bare når blinken er ned til venstre, eller noe sånt - da tar du den i noenlunde like betingelser.

Skyter du både når bildet er oppe og nede og hit og dit så blir det store grupper av det.

Slik sett så er mirage en god måte å se luftens bevegelser, og variasjonen i vinden. Min erfaring er dog at over 5-7m/s så blåser mye mirage vekk, og over 10 er det lite igjen.

 

Igjen, en kan lære mye av å bare se på ting, at de flytter seg, endrer form, osv. Men dette er ikke et enkelt tema,

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du på Jim? Om lasermåleren måler korrekt avstand? Jeg opplevede ikke noe problem med det i helgen med min PRF og avstandene stemte på en prikk med kjente avstander opp til 1000m+. Hvis du søker på "long range mirage" så finner du sikkert noen artikler på 6mmbr.com, long range hunting osv.

 

Må innrømme at i starten så tenkte jeg ikke på mirage i det jeg lå bak rifla og glodde på gongene. Jeg tenkte bare at dæven så vanskelig det var å ligge i ro i dag da, før det slo meg at det er ikke jeg som rører på meg, men målbildet. Det var såpass mye at gongene flyttet seg helt fra høyre til venstre og opp og ned på lysprikken min(ret.60) til tider.Har ikke finregnet på hvor mye det blir men det ugjør vel da ca 2 moa.

Ser også det finnes filter som mer eller mindre fjerner mirage som monteres bak på okularet men jeg kan ikke skjønne at det fungerer all den tid det er lyset som er brutt på veien til objektivet. Hvordan kan et filter gjøre noe med det skjønner ikke jeg.

http://www.bulzeyepro.com/competition-b ... versal.php" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Laser er ikke noe annet enn lys, og vil også påvirkes av mirage. På samme måte som lys brytes i vann, skaper mirage også "trøbbel" for en laser. Bølgelengde vil påvirke hvor mye det brytes, og rødt er den farges som brytes minst på grunn av at det er den fargen som har lengst bølgelengde av synlig lys.

 

Men vi snakker om små forskjeller her absolutt, og for avstandsmåling vil jeg anta forskjellene er neglisjerbare. Men laseren er ikke absolutt upåvirket av mirage. Jo lengre bølgelengde, jo mindre påvirkning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...