Jump to content

Zeiss Victory 10x42 eller 12x56 ?


Kallek

Recommended Posts

Zeiss 10x42 V.S 12x56.

Hvilken av disse to bør jeg velge ? Skal sannsynligvis kjøpes brukt.

Kikkerten skal brukes til rådyrjakt. Den vil det meste av tiden bli brukt på posteringsjakt,

så vekten er ikke så viktig. Den skal brukes på relativt lange hold. Den må være god

i dårlig lys. Er det merkbar forskjell på 10 og 12 ganger forstørrelse?

Vil jeg merke stor forskjell på lyset i 42mm og 56 mm ? Jeg er 41 år.

 

Er det stor forskjell på Victory FL og den eldre Victory BT ?

Andre kikkerter er aktuelle som Swarovski og Leica. Kom med annbefalinger:-)

 

På forhånd takk:-)

Link to comment
Share on other sites

Den største er sannsynligvis best i det meste, bortsett fra at den er et åk i forhold til x42 i størrelse. De to første dagene vil du, til ditt eget forsvar av kjøpet, se bort fra dette. Over tid vil du sannsynligvis finne ut at du hadde klart deg mer enn godt nok med x42 i 19 av 20 tilfeller. I tillegg vil du sannsynligvis bruke x42-kikkerten mye mer i hverdagen. Om det har noe å si.

Det ellers de som utformer reklamene som vil se noen merkbar forskjell på HT og BT kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ha kjøpt en 8x42

 

På jakt bruker man kikkerten til å oppdage vilt, ikke til å studere de, så synsfeltet er viktig. Mindre forstørrelse gir selvsagt større synsfelt, og er vesentlig lettere å holde tilstrekkelig rolig.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha relativt mye erfaring under alle lysforhold. Jeg har to kikkerter som der ligger mye vurdering bak kjøpet av. Jeg jakter mest hjort natt og dag samt noe rådyr, all jakt er posteringsjakt i en eller annen form.

 

Om natta bruker jeg Zeiss 10x56 FL, 10x er som regel nok og i min alder trenger jeg ikke mer enn 5,6mm (56:10) utgangspupill, 10x gjør at jeg får dyret nærmere enn med 8x og man ser mer detaljer. FL'en var et stoort sprang videre fra de eldre typene da den kom på markedet, jeg testet den mot min gamle 8x56 Classic. Night Owl er nok i mellom nevnte i ytelse.

 

Om dagen i marka bruker jeg en Leica Duovid 10+15x50, denne gir veldig gode farger, er kompakt og man har fordelen at man kan veksle mellom 10 og 15x når man ser noe spennende. Når man skal avgjøre kjønn, størrelse på gevir etc. på 15x så har man oftest mulighet å finne noe støtte, det går uten men støtte er en stor fordel.

Link to comment
Share on other sites

10x42 er tross alt en av de beste kikkertene på makedet i dag. Er vel bare swarovski 10x42 el og nikon 10x42 edg som er bedre. Og disse koster en halv gang mer.

Den er ekstrem lyssterk og er smekrere enn 56 kikkerten.

Vi testet en slik 10x42 FL mot en swaro 8x56 slc i skumringen, uten å bli enige om hvilken som er best.

Unasett hva du kjøper så anbefaler jeg bæreseler til kikkerten. Den er helt genial!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...