Jump to content

Haglepatroner 2013


Ørret

Recommended Posts

Jakta nærmer seg dramatisk fort og jeg har ikke fått tak i haglepatroner enda :forvirra:

Er på jakt etter gode patroner til skogsfugljakt.

Selv er jeg overbevist om at det er kun Tungsten-Matrix og HD patroner som duger.

Har tidligere brukt Gamebore Impact 32g US3, og er fornøyd med de. Men det ser ut til at jeg ikke får tak i dem i år. Er jeg heldig får jeg tak i 36g. Utrolig at butikkene nesten uten unntak tar inn søppelammo.

 

Hva bruker du i år og viktigst av alt, hvor får man kjøpt de?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tungsten/Tungsten matrix, har jo et noe trangere skuddbilde enn stål og vismuth. Men er det noen som vet hvilken produsent som har de jevneste skuddbildene?

 

Mener å huske jeg såg en test av SAGA tungsten en gang, og det var triste greier. Vismuth har jo stort sett flotte skuddbilder, men det er jo like ubrukelig som å dra på jakt med en håndfull isopor å kaste etter tiurn.

 

Jeg har noe "ulovlig" ammunisjon som jeg bruker når jeg jakter i sverige. Dette er av merket Rottweil og gir nyyydelig skuddbilde i min hagle. Noen som har prøvd Rottweil Tungsten Ultimate og kan si noe om denne? Jeg har testet denne i 5er på rypa. Men kan ikke si noe mer om den siden jeg ikke testet denne på papp.. Rypa la ihvertfall fort på røret når den fikk behandling av denne ammoen :)

Link to comment
Share on other sites

Tungsten/Tungsten matrix, har jo et noe trangere skuddbilde enn stål og vismuth. quote]

 

Så er det slik at Tungstein er det samme som Tungstein-Matrix og kan brukes i hagler som ikke er godkjente for stål?

 

Jeg trodde Tungstein har en utrolig egenvekt men er for hardt til å erstatte bly og at de dermed blandet inn plast i det sånn at det kan erstatte bly og kalte det Tungstein-Matrix.

Link to comment
Share on other sites

Saga maximum tungsten har hardere hagl en impact tm ja, skal prøve disse selv i år, kan

også anbefalle hevi shot hevi 13 men ikke i tidligjakta da den skyter sinsykt tet.

Saga maximum selges på xxl og hevi 13 hos schou, 30kr pr patron for saga og 22,50 betalte

jeg sist jeg kjøpte hevi 13.

 

Edit: Ser du foretreker hd patroner, har selv testet det meste av slike patroner

her er en liste med lit info.

 

Winchester xtended waterfowl: Har testet denne til gåsa, skyter sinsykt trangt(trangere en wingmaster) men

kjempefine skuddbilder, minuset er blodprisen på 48kr pr patron, nordskog tar inn disse. (Kun for stålgodkjent hagle)

 

Hevi 13: Også en trangtskytende patron med bra skuddbilder (Kun for stålgodkjent hagle)

 

Federal hd : Skyter som hd patroner ellers veldig trangt, nydelig skuddbilde. schou og magasinet har disse (Kun for stålgodkjent hagle)

 

Fiochi tundra t 12: Dyr patron (45kr pr stk) med lit mer spredning en andre hd patroner (Myke hagl som bly)

 

Impact tungsten matrix 32g: Sprer lit mer en ren tungsten/hd patroner gjør, lit mer urydig sverm men ok til tidligjakt( Myke hagl, går i det meste av hagler)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tungsten og Tungsten/Matrix er to forskjellige type hagl.

 

Tungsten Matrix kan fint brukes i sgs alle hagelvåpen og egenvekt er motsvarende som bly.

Om haglene KUN består av Tungsten (wolfram), er de meget harde og egenvekten er tyngre enn bly og skal IKKE brukes i hagler som ikke er godkjent for bruk med stålhagl.

Så skill på disse to typene patroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nå helst testa ammo i egen hagle for å finne ut HVOR trangt den forskjellige ammoen går, og om den gir fine skuddbilder i MIN hagle... Forskjellig ammo oppfører seg forskjellig fra hagle til hagle.

 

Bestem deg for materiale og størrelse, og kjør tester. Da finner du ut hvilke ladninger som gir best skuddbilder - i din hagle. Glem ikke at hastighet er viktig. Kronografer hvis det ikke er oppgitt utg.hastighet på pakka.

 

Man bør i det minste teste noen skudd på papp i egen hagle med aktuelle choker. Da har man ihvertfall gjort et minimum av de forberedelser ift ammo jeg mener BØR gjøres før jakta. Det beste for jeger og vilt er om man tester grundig, og veit så mye som mulig om ladningen. Maxavstand(både ift dekning og anslagsenergi/inntrengning), og spredningen hele veien fra pipa og ut dit er interessant.

 

Jeg mener at denne testingen er enda viktigere dersom man jakter tiur, sett ift til f.eks rype. Tiuren er mer "hardskutt", og det krever derfor mer av ladningen.

 

Vurderer om jeg skal ta en ny runde med testing på ammo som har kommet på markedet siden sist jeg testa... Det er jo så dyrt! Men i den store sammenhengen så er det neppe innkjøp av 4 forskjellige jaktammo-bokser i 12/70 som velter lasset;)

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med endel forskjellige ammunisjon og synes at saga maximun 12-70 nr.4 har vært ypperlig til skogsfugljakta. hat også brukt remington wingmaster HD men de er jo ute av produksjon nå... Ellers så er jo kent impact også bra "noe stiv pris" har ikke skutt vilt med de men testet på papp skive og har da bra dekkning. rottweil tungstein har jeg prøvd på jakt men av alle haglpatroner som jeg har prøvd og som er lovlig til bruk i norge og som fortsatt er i salg så blir det:

 

Nr 1. saga mximum

Nr 2. kent impact

Nr 3. Rottweil ultimate

 

 

Saga_Maximum_Sphero_255547a.jpgKent_Impact_Tungste_255528a.jpgimage_view.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...