Jump to content

Hvor langt fram skal man bedde en CZ 455?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har søylebeddet min CZ 455, og leste i den forbindelse en amerikansk tråd om temaet hvor han beddet litt frempå løpet hvis jeg skjønte det rett:

http://rimfireshooting.com/index.php?showtopic=8587

 

Jeg har beddet min bare frem til den fremste skruen, og ca 1 cm videre fremover.. Syns enda det bør være mulig å få bedre samliger enn hva jeg får.. Får rundt 50-øringen på 50 meter på en god dag.

 

Jeg har testet mye ammo, og den som går best er Fiocchi Maxac Soft. Mens Top Shot går helt greit den og! :)

 

Så, er det noen her som har erfaring med bedding av CZ455 eller andre salonger som kan uttale seg vedr. bedding frem på løpet? Har alltid hørt at frittliggende løp er tingen, men i følge flere amerikanske forum, så gjelder ikke dette 22lr!

Link to comment
Share on other sites

Min 455 er beddet til ca. 2,5 cm frem for skruen. Det hele var mer, eller mindre tilfeldig, da overskytende

beddemasse måtte få plass. Tror ikke det hadde spilt noen rolle om gugga hadde havnet + - en cm, eller to.

At forskjellige løp har egne preferanser derimot, kan jeg skrive under på. Maxac soft er det værste jeg jeg har skutt gjennom min :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har en cz som skyter innenfor 50 øringen på 50m med top shot til 39øre burde du ikke røre en eneste skrue på børsa.

 

De dyreste match børsene (50.000+kr) skyter 10 skuddsgrupper med utvalgte tenexlotter (ca 3 kr stk) på 50m. på 10-11mm.Da er børsa spent opp i benk.

 

Da forstår du sikkert hvor helldig du er som har en så god cz.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, på en god dag..! Har merket stor variasjon i utgangshastighet på topshot. Alt fra 300ms til 340ms, noe som gir store utslag på skiva. Men om jeg er heldig og får 5 på rappen som skyter 324ms (som er snittet), så klarer jeg å samle på femtiøringen ja.

 

Men etter hva jeg har lest i amerikanske forum, så bør det være mulig å få denne til å gå hull i hull..!

 

Men skal ta med skyvelæret ned på mini-banen min i ettermiddag, så får vi litt mer vitenskapelige målinger enn valuta ;)

Link to comment
Share on other sites

Et godt argument mot å beddre fremover kammeret/løpet på et systemvåpen som 455 er gjerne at når du bytter til det andre løpet ditt, så er ikke det helt 110% likt og kan derfor skape spenninger..

 

Jopp, har tenkt tanken.. Så mulig jeg lar det være.. Men hadde vært gøy å sett. Etter hva jeg har lest så gav det litt bedre presisjon..

 

Jeg må uansett fylle på litt mer beddemasse nedi stokken, da jeg var litt sparsommelig ;)

Link to comment
Share on other sites

Å få hull i hull med den skal godt gjøres og man må ta mye av det som skrives med mange klyper salt.... :lol:

 

Tja, på 50 meter, med rett ammunisjon, så syns ikke jeg det høres helt håpløst ut.... Men mulig jeg må jumpe opp på et lilja-løp først ;)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har en cz som skyter innenfor 50 øringen på 50m med top shot til 39øre burde du ikke røre en eneste skrue på børsa.

 

De dyreste match børsene (50.000+kr) skyter 10 skuddsgrupper med utvalgte tenexlotter (ca 3 kr stk) på 50m. på 10-11mm.Da er børsa spent opp i benk.

 

Da forstår du sikkert hvor helldig du er som har en så god cz.

HÆ?

 

Har selv en gammel BRNO mod. 2 som en kompis skjøt hull i hull med på 50 meter. Liggende uten tofot eller noen form for rest... :shock:

Selv er jeg så dårlig å skyte at den samler bare 14mm på 65meter med meg bak kolben...

 

Noen som vil kjøpe en BRNO for 49.999kr ? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Må forøvrig legge til at jeg har sett .22LR blir beddet på balansepunktet som gjerne ligger rett foran låskassen på løpet. Da beddes selvfølgelig også låskassen.

Har og sett .22LR fullbeddet fremover til stokken slutter.

 

Det var snakk om det i en tråd her, men jeg finner den ikke. Enten det ellers så er jeg dårlig å lete.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ å prøve med forskjellig moment på skruene, kan få samlingene ned litt.

løpslengde er vel en liten faktor, hvor stødig du holder etter skuddet.

Uansett hvilket merke ammo, kommer jo mye ann på skytteren. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...