Jump to content

Hvilke patroner lV


Veidinn

Recommended Posts

Henry'en er nok noe kortere.

Kan avsløre de gjenstående da:

 

2 = .52 Sharps Hankins

3 = .44 Long Ballard

6 = .50-50-500 Stright

 

Ikke tro at dette er noe jeg kan mye om, jeg har godt med oppslagsverk og har en ansamling med RF patroner, ganske mange ulike. Jeg synes RF patroner er veldig artige og mange må vel kalles litt legendariske og de har navn knyttet til mange kjente vesternvåpen. Alle tre skadinaviske land brukte jo også RF militært fra 1867 ('65Dk) og opp til midten av 1880årene.

Egentlig skulle jeg bytte bort disse RF patronene men dess mer jeg studerer dem dess mer fasinert blir jeg av dem. Men de byttes nok bort i gamle norske patroner som jeg savner, PF, RF og CF.

Link to comment
Share on other sites

Det var en lettelse, jeg kunne ikke forstå at jeg bommet på nr 3, men den er ofte benevnt som 44 exstra long, og det var patronen til Ballard jeg mente det skulle være. Noen steder kalles den 44 long Ballard, men jeg vet ikke om at det finnes en kortere til Ballard.

Det finnes for øvrig en annen 44 ekstra long for Howard.

Link to comment
Share on other sites

Måtte slå opp i bibelen nå. Den som er vist skal være en .44 Extra Long Ballard/ .44 Robinson (11x28mm) (AJ283).

.44 Ex. Long Howard skal være 11x26.(AJ276).

Mens .44 Long Ballard er 11x24 (AJ266), ser jeg hadde glemt Extra på huskelappen min om den på bildet.

Ballard patronene har ei ganske særegen kule, veldig butt.

Då har me 'an?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...