Jump to content

190 gr Nosler Custom Competition i 300 WinMag


basolberg

Recommended Posts

Hei alle ladegale!

 

Jeg har gått til innkjøp av Nosler Custom Competition 190 gr til min Remington 700 MDT.

Disse lader jeg med Nosler sin anbefaling, N560 og 70 gr i hylsa.

Det ga meg en snillere rekyl enn 208 gr Amax, og jeg mener å tro at kulebanen ble noe lengere med 190'n kontra 208'n, naturlig nok. Har ikke prøvd nok til å bekrefte det helt enda.

 

Men ang lading, min lading gir meg 860 m/s, ingen synlige tegn på overtrykk eller lignende, og null soting av hylsehalsen i forhold til N160 som jeg brukte på Amax'en.

Jeg skyter med Remington 700 med 24" løp sammen med Vector rekylbrems.

 

Det jeg lurer på er deres synspunkt på hastigheten?

Er den for høg, eller der den bør ligge på ei langholdsrifle?

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan strekke deg litt lengere med tanke på hastighet.

Har hørt om de som klarer 830-840 m/s med den kula i en .308!

Tror Knut Erik har litt info her på kammeret på 300 Win Mag-tråden om den kula og hastigheter i nevnte kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg bruker N560 med 68 og 70 gr lading og det gir meg 860 ms og rundt 900 ms.

Veldig fornøgd med VV men går nå over til Hodgdon da VV blir verre å verre å få tak i framover spår leverandørene pga konkursen og satsingen på militær produksjon.

 

Jeg skøyt samling på 933 meter i helgen på størrelse med bunnen på ei 10 liters bøtte med 190 NCC, det er mer en godt nok for meg å jeg er veldig fornøgd med den kula:-)

 

Takk for innspill på tråden!

Link to comment
Share on other sites

Hvor handler du Hodgdon og hvilken sort går du for? Jeg er interessert i å finne meg en gangbar ladning til langhold med hastighet som passer til kalibret og kulevalget. Jeg må bytte krutt likevel, så hva jeg bytter til er hipp som happ bare det fungerer og selvsagt også er mulig å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går for Hodgdon da di er lette å få tak i, har en veldig bra ladehjelp på nettet og det er eit veldig bra krutt som får mye skryt for kvaliteten og pris.

 

Til 300 wm er det nok H1000 og Retumbo som er aktuelt for mitt bruk, men har ikke fått satt meg inn i spesifikasjonene til kruttene enda så må lese litt først.

Ser at veldig mange amerikanere bruker det i 300 wm, og det finnes veldig mange ladehjelper og forslag til Hodgdon ladinger på nett og i bøker så derfor vil jeg bruke det. VV er litt værre å finne ladinger til syns jeg, spes i 300.

 

Jeg kjøper fra jaktdepoet, men vil høre med Alvestad'n først for der er det mulig å få kvantum:-)srabbat

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...