Jump to content

Regler for kontroll av dokumentasjon ved storviltprøve?


Grimm

Recommended Posts

Jeg har kikket i DNs instrukser for skyteprøven, bla.dette:

 

Legitimasjon - kontroll

Arrangerende lag kan kreve at ukjente jegere legitimere seg med offentlig godkjent legitimasjon. Våpenkort ansees ikke som gyldig legitimasjon, men kan kreves fremlagt.

Arrangerende lag kontrollerer at jeger bruker påbudt jaktammunisjon og kaliber for storviltjakt under gjennomføring av skuddserie mot dyrefigur.

Likeledes kontrolleres våpenets nummer før vitnemål om bestått skyteprøve gis.

...

Fylkesmannen skal ha mulighet til å kontrollere at skyteprøven blir gjennomført etter den til enhver tid gjeldende forskrift og instruks.

 

Jeg blir stadig ikke helt klok på hva som er lov og rett og hva som har blitt tilvent praksis, og jeg har derfor følgende spørsmål i forhold til mine (og jegerens) retter og plikter når jeg er vakt ved storviltprøven:

 

* Har jeg rett og/eller plikt til å kreve å se dokumentasjon på at jegeren er den han utgir seg for å være før jeg godkjenner en skyteprøve?

 

* Har jeg rett og/eller plikt til å kreve å se dokumentasjon på at jegeren er i lovlig besittelse av våpenet han har med seg før jeg godkjenner en skyteprøve?

 

* Har jeg rett og/eller plikt til å kreve å se dokumentasjon på betalt jegeravgift før jeg godkjenner en skyteprøve?

 

Jeg har hørt fra jegerne at det praktiseres temmelig ulikt rundt om. Noen steder avkreves det legitimasjon og/eller våpenkort og/eller dokumentasjon på betalt jegeravgift, andre steder ikke. Jeg har hørt at man noen steder ikke får ta prøven om man ikke har alle papirene med seg.

Spørsmålet er stadig aktuelt fordi folk er så glemsomme at det er et mirakel at de i det hele tatt har med seg riflen. Våpenkort og jegeravgiftskort er stadig mangelvare, og det må skrives og stemples på de blankettene som foreningene kan få fra DN.

 

Personlig er jeg av den oppfattning at det ikke er, eller i alle fall ikke burde være, min oppgave å kontrollere våpenbesittelse og jegeravgift. Legitimasjon på at du er den du utgir deg for ønsker jeg kun å kreve i tvilstilfelle.

Hva er egentlig min lovpålagte plikt (og dermed jegerens rett), og hvor står det nedfelt?

Link to comment
Share on other sites

1. Du har rett å se legitimasjon om du ikke kjenner personen.

 

2. Jegeren kan ha lånt våpenet av noen andre, dere har ingen grunn eller rett til å sjekke det.

 

3. Man trenger ikke ha betalt jegeravgift for å skyte storviltprøven. Den trenger ikke være betalt før den dagen du GÅR på jakt.

Link to comment
Share on other sites

1: Du har plikt til å forsikkre deg om at vedkommende skytter er den han utgir seg for å være.

 

2: At man har våpenkort/låneseddel på våpenet er vel en selvfølge at man kontrollerer (hvis man først skal kontrollere).

Dette da man ikke har lov til å skyte på noen offentlig godkjent skytebane uten våpenkort/låneseddel.

Om man gidder/anser det som nødvendigt å sjekke, er en helt annen sak (man må nemlig ikke gjøre det).

 

Det er i forbindelse med oppskyting kun to ting som må dokumenteres forbi enhver tvil, før en skriver under på papirene.

Og det er Identitet på skytter (slik at ikke andre kan skyte opp for vedkommende som står på kortet), og våpen data (våpen nummer, type og kaliber). Alt annet er irrelevant i forhold til skyteprøven.

Link to comment
Share on other sites

1: Du har plikt til å forsikkre deg om at vedkommende skytter er den han utgir seg for å være.

 

2: At man har våpenkort/låneseddel på våpenet er vel en selvfølge at man kontrollerer (hvis man først skal kontrollere).

Dette da man ikke har lov til å skyte på noen offentlig godkjent skytebane uten våpenkort/låneseddel.

Om man gidder/anser det som nødvendigt å sjekke, er en helt annen sak (man må nemlig ikke gjøre det).

 

Det er i forbindelse med oppskyting kun to ting som må dokumenteres forbi enhver tvil, før en skriver under på papirene.

Og det er Identitet på skytter (slik at ikke andre kan skyte opp for vedkommende som står på kortet), og våpen data (våpen nummer, type og kaliber). Alt annet er irrelevant i forhold til skyteprøven.

Mulig du glemte å nevne det, men vedkommende må vel ha skutt 3 eller 5 treff med "godkjent" ammo, ekspanderende prosjektil, før en skriver under :) (3 skudd er med kombi eller drilling)

Link to comment
Share on other sites

1: Du har plikt til å forsikkre deg om at vedkommende skytter er den han utgir seg for å være.

I forskriften jeg refererte fra står det kan. Står det nedfelt noe annet sted en plikt? Hvor står det i så fall? At jeg vil undersøke dersom jeg er i tvil er selvsagt, men hvor står det at jeg har en plikt til å alltid undersøke identitet etter et slags "føre var prinsipp"?

 

2: At man har våpenkort/låneseddel på våpenet er vel en selvfølge at man kontrollerer (hvis man først skal kontrollere).

Dette da man ikke har lov til å skyte på noen offentlig godkjent skytebane uten våpenkort/låneseddel.

Hvor står det at det er påbudt med våpenkort/låneseddel for å skyte på offentlig godkjent skytebane?

 

Jeg mener ikke å drive noe flisespikkeri :) , men ønsker bare å få klarlagt disse spørsmålene i forhold til faktisk rett/plikt for skyteledere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Instruks for skyteprøven fra DN:

 

Likeledes kontrolleres våpenets nummer før vitnemål om bestått skyteprøve gis.

 

Denne kontrollen skal sikre at det er korrekt våpennummer som er påført Jegeravgiftskortet. Det har ingenting med kontroll av våpenkort å gjøre.

 

 

Med hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

1: Du har plikt til å forsikkre deg om at vedkommende skytter er den han utgir seg for å være.

I forskriften jeg refererte fra står det kan. Står det nedfelt noe annet sted en plikt? Hvor står det i så fall? At jeg vil undersøke dersom jeg er i tvil er selvsagt, men hvor står det at jeg har en plikt til å alltid undersøke identitet etter et slags "føre var prinsipp"?

Det er egentlig ganske opplagt at du kjenne prøvetakerens identitet før du skriver under på at prøvetakeren har bestått prøven. Når forskriften sier at du kan betyr det etter min oppfatning at du har anledning.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...