Jump to content

Blir det endringar i kravet til anslagsenergi?


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, mens diskusjonen om 6.5 er på veg ut hår i ein annan tråd, nærast så fillene, eller kulene, fyk, lurar eg på om nokon veit om det kjem endringar i dagens lover/ forskrifter om krav til likevekt og energi? ( eg er ikkje ute etter å skapa det minste debatt kring emnet, vil berre spørja om nokon veit fakta).

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet var det et prosjekt som ble godkjent for 2-3 (4?) år siden, der en i en forsøksordning skulle skyte et antall storvilt med 7.8g homogene (kobber/messing) kuler i 6.5mm. Det var endel snakk om det, og forsøksjegere var etterlyst - men jeg tror ikke det kom noe ut av det. Har iallefall ikke hørt noe mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var ett høringsforslag i 2002 om å redusere lovlig kulevekt for å få 6.5x55 innenfor pottekanten med 7,4g kule.

Bakgrunnen til dette var at man så på muligheten for å gå over på lettere blyfri ammunisjon. Hva som skjedde videre med dette.. vet jeg ikke.

 

Men det er naturlig å anta at en eventuell reduksjon i anslagsenergi (som vi så fint kaller det), vil komme hånd i hånd med ett blyforbud. Så frykter for at det blir litt "gi og ta" når det gjelder dette, derfor er jeg feig nok til å håpe på at ting forblir uendret.

https://docs.google.com/file/d/0B406xeVqMWLuYmIzNzc5NjYtZTVjNi00MWY5LWI5ZmItZWFjMzFiMTQwNDdh/edit?hl=en_US

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fra NJFF's side i hvert fall noen vilje til å endre på kravet til kulevekt. Forslaget til DN fra 2011 ble nedstemt, så om det mot alle odds skulle bli ett forbud mot blyfylte prosjektiler til rifle vil 6,5'n gå en særs usikker framtid i møte.

 

7 Bundes Republikker i Tyskalnd gikk i april i år inn for blyforbud til all jakt uten at det virker som noen tror det blir en realitet.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...