Jump to content

Hvilke kuler går godt i Browning BLR?


ToreD

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg en tidlig Browning BLR 81. Børsa er fin å se på, og kjennes tight ut. Imidlertid er jeg svært misfornøyd med presisjonen når jeg bruker Lapua Mega 180gr. Foreløpig testing tyder på at potensialet er der, for Winchester 150gr helmantel samler i femeren på elgen. Mega`n derimot holder seg knapt innenfor ett a4ark, og klatrer konsekvent opp mot høyre. Noen som har lignende erfaringer, og kan komme med tips om jaktammunisjon som går godt i en lik børse?

 

Endret overskrift.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at riflen din er i kaliber 308W. Jeg hadde en gang en slik rifle i 308W. Fikk utmerket presisjon med Nosler Partition 180 gr samt Norma Jaktmatch. Såvidt jeg husker gikk riflen også godt med Lapua mega. Det jeg ikke var fornøyd med var at jeg fikk for mye variasjon på høyden når jeg skaut på forskjellige avstander opp mot 150 meter. Ellers var riflen svært nøye på hvilken ammunisjon jeg matet den med. Norma Elite sin patron satt bom fast i kammeret etter avfyring, og ladebøylen måtte brytes ned med makt for å få ut tomhylsen. Nato ammoen satt skikkelig godt fast i kammeret og her måtte jeg bruke rå makt for å få ned bøylen. Vet det var noen ammotyper til som ga meg ladeproblemer men jeg kommer ikke på de. Holdt jeg meg til amerikanske ammo merker gikk ladingen greit og presisjonen var god.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kan det være noe å hente på å bedde forskjeftet og frese litt frigang mellom låskasse og treverk? Så Vapentidningen gjorde noe liknende på en Browning SA-22 forleden.

 

Har lyst på en BLR i 308 selv jeg. Denne burde duge til elg og annet lettskutt vilt ned til hares størrelse, men ikke hare :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Neste kapitel i historien om børsa uten presisjon er herved skrevet:-) Sendte børsa tilbake til jakt og friluft på Arendal hvor den ble kjøpt, med ett skriv som forklarte min frustrasjon. Etter to uker, som vel må påregnes i ventetid nå rett før jakta fikk jeg beskjed om at børsa var prøveskutt, funnet i orden og ferdig til retur. Hva de har gjort med den vet jeg ikke ( orming eller besvergelser kanskje:-)). Faktum er at børsa nå samler fem skudd i en snuseske på hundre meter. Takket være velvillig oppofrelse fra leder for rifleutvalget i jeger og fiskeforeningen ble banen åpnet kun for meg, og oppskyting unnagjort, så nå er den klar for bruk om to dager:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...