Jump to content

165gr Ttsx eller A-frame til 308?


smaug

Recommended Posts

Har handlet inn 165gr Ttsx til elgjakta for å teste på S&L pipa til 200`en. Som en liten backup handlet jeg også A-frame i samme vekt i tilfelle Ttsx blir for lang til å få nok krutt inn i hylsa. Noen som har noen erfaring med en såpass lang kule for 308? Var det de hadde og jeg har lyst å prøve barneskula. 165 gr Accubond som jeg også ville prøve hadde de heller ikke :-( Skal bruke N-150 i første omgang, hvis det ikke er noe suksess må jeg finne noe annet. Forslag? Jeg har N15 også på lur...

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg jaktet elg med .308 Win. i dag hadde jeg kun brydd meg om 140-150 gr. ttsx, eller tsx, og Accubond i 165-180 gr. vekt med krutt som 203 B, N150, ev. N550. Dette vil etter mitt syn heve .308'en til maks. N 15 er ikke noe tess i .308.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, det var noe skit. Det er litt tid igjen før jakta, håper det bedrer seg. Jeg er trygg på at du kommer vel i mål med nevnte krutt, både i presisjon/fart.

Link to comment
Share on other sites

Det er plass til såpass med krutt i en 308 hylse altså? Brenner etter å komme meg hjem til ladebenken for å prøve litt nå ja. 800 m/s holder i lange baner, frykten er at kula stjeler så mye kruttvolum at den bare dasser av gårde.

 

Sendt via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har ladd 168grs av samme kule med 46grs N-540 krutt med gode resultater (både presisjonsmessig og på elg). Fikk ikke høy nok fart med 150krutt.. COL 71, måtte ned på denne lengden for å få plass til skuddene i hengslebunnen på rem700'en. Dog er dette en hard ladning, og jeg testet meg varsomt frem mht. trykk. IKKE bruk denne ladningen i børsa di uten å bygge deg gradvis opp, tar ikke på meg noe ansvar for ladningen osv :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvis du også skal lade opp noen A-Frame og finner en ladning som gir god presisjon, er jeg svært interessert i tips ang settedypde og kruttype/vekt.

Har nå prøvd med forskjellige ladninger og har kommet fram til at spreke ladninger samler best. Begynte med 42 gr N150 og det gikk ræva. Fra 44 og opp begynte det å hjelpe på. 45 gr og opp mot 47 gr samler skikkelig bra men er for sprek i denne varmen tror jeg. Prøvde mer 44 gr i dag og den går fint, lett under 20mm samlinger men målte ikke hastigheten.

42gr ga 763ms i snitt, 43gr - 778ms, 45gr - 816 og 47gr - 839ms.

Col jeg har landet på er 71,5mm. Da er det litt under 1mm fri flukt.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker TSX i 30-06, 150 grain kule ladet med 54 grain N-140 VihtaVuori.

Hastigheten ligger på 900 - 910 m/s. Ladningen går veldig bra, storfornøyd :-)

Kun felt rådyr og rev med den sålangt, men resultatet ser bra ut :-)

 

Tror 150 grain kula er den mest idelle til kaliber 30.

 

Tvi tvi :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe inn en pakke eller to med Hornady 150gr GMX som er mer eller mindre en kopi av Barnes TSX ser det ut som, og prøve det før jakta begynner. TTSX jeg kjøpte var ikke 165 gr men 180gr noe som er totalt ubrukelig for meg. Hvis noen har en 300WM elns og trenger TTSX er det bare å hyle ut. Bytter lett mot noe annet vettug feks 150gr TSX eller GMX. 165 gr Accubond er også av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Har handlet inn 165gr Ttsx til elgjakta for å teste på S&L pipa til 200`en. Som en liten backup handlet jeg også A-frame i samme vekt i tilfelle Ttsx blir for lang til å få nok krutt inn i hylsa. Noen som har noen erfaring med en såpass lang kule for 308? Var det de hadde og jeg har lyst å prøve barneskula. 165 gr Accubond som jeg også ville prøve hadde de heller ikke :-( Skal bruke N-150 i første omgang, hvis det ikke er noe suksess må jeg finne noe annet. Forslag? Jeg har N15 også på lur...

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta

 

Jeg har brugt sako power head 165 grain I min s&l 308 og jeg havde svært ved at samle skuddene, min skyder bedst med ca 150 grain, men det er desværre ikke muligt at købe fabriks ladet i 150 grains i Danmark.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvis du også skal lade opp noen A-Frame og finner en ladning som gir god presisjon, er jeg svært interessert i tips ang settedypde og kruttype/vekt.

Prøver for første gang å lade swift A-frame 165 grain i 308.Begynte med 40,5 grain n 140 som startladning då eg var litt skeptisk på trykket.det gav berre 725 m.sek.Auka til 41,5 grain og fekk 735 m.sek.Siste ladning var 42,5 grain og då fekk eg 750 m.sek.Vil ha rundt 800 m.sek.So her er det berre å prøve vidare.Vert presisjonen i Finnlighten god trur eg det er ei god kule til alt storvilt.Cool er i følge norma opgitt til 68,5 mm.og det virkar realistisk med krymperilla.

Link to comment
Share on other sites

Har ladd 168grs av samme kule med 46grs N-540 krutt med gode resultater (både presisjonsmessig og på elg). Fikk ikke høy nok fart med 150krutt.. COL 71, måtte ned på denne lengden for å få plass til skuddene i hengslebunnen på rem700'en. Dog er dette en hard ladning, og jeg testet meg varsomt frem mht. trykk. IKKE bruk denne ladningen i børsa di uten å bygge deg gradvis opp, tar ikke på meg noe ansvar for ladningen osv :wink:

 

+1 :D

Etter noen ladninger falt vi på 45 grains med N-540 og barns tsx 168 grain til hustandens tikka 595 sporter i 308W.

Dette ga mest futt og særdeles presis

V0= 850m/s.

L

Link to comment
Share on other sites

Hvis du også skal lade opp noen A-Frame og finner en ladning som gir god presisjon, er jeg svært interessert i tips ang settedypde og kruttype/vekt.

Prøver for første gang å lade swift A-frame 165 grain i 308.Begynte med 40,5 grain n 140 som startladning då eg var litt skeptisk på trykket.det gav berre 725 m.sek.Auka til 41,5 grain og fekk 735 m.sek.Siste ladning var 42,5 grain og då fekk eg 750 m.sek.Vil ha rundt 800 m.sek.So her er det berre å prøve vidare.Vert presisjonen i Finnlighten god trur eg det er ei god kule til alt storvilt.Cool er i følge norma opgitt til 68,5 mm.og det virkar realistisk med krymperilla.

Lader den kula med 44gr N150 og oppnår 800m/s. I min får jeg best samling med harde ladninger. 45gr samlet veldig bra men fikk litt trykktegn og landet på 44gr.

Brukes på eget ansvar osv.

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...