Jump to content

Vil et pistolløp i nytt kaliber sperre for ny pistol?


ThomasO

Recommended Posts

Jeg har en Glock 35 i .40SW kjøpt til Militærfelt som jeg vurderer og kjøpe et 9mm conversion løp til.... problemet er at jeg ikke har noen 9mm pistol til Grovfelt enda, en STI TargetMaster står rimelig høyt på lista over våpen som skal i hus når bankkontoen sier det er greit

 

problemet jeg ser er at tante blå kan komme til og si at jeg allerede har et godkjent Grovfelt våpen hvis jeg har et 9mm løp til glocken (og den er ganske langt fra optimal til det)

er det noen som har opplevd lignende problemstillinger og hvordan ble de i tilfelle løst

 

det er selvfølgelig mulig at dette ikke er et problem i det hele tatt

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg kommer an på din aktivitet ( = aktivitet i approberte stevner). Jeg synes politiet absolutt har utviklet seg i positiv retning. Har du høy aktivitet, får du det du søker om. Jeg synes det er slik det skal være.

Link to comment
Share on other sites

En ekstra pipe er en våpendel og ikke ett våpen og skal i teorien da ikke ha noe å si ved en senere søknad. Det er i teorien..

 

Men jeg har samme erfaringer som andre her vedrørende aktivitet. Skyt approberte stevner og gjerne NM. Da er det nok ikke noe problem for da har du et behov for våpnene og det er jo slik loven er utformet. Behov gir tillatelse!

Link to comment
Share on other sites

Det er samme gebyr om du leverer én søknad eller to. Har man aktivitet, så er det mange politidistrikter som er fleksible.

jeg har søkt om såpass mange forskjelige våpen/våpendeler opp igjenom tiden at jeg vet dette :-) leverer som regel alltid inn 2-3 søknader samtidig

 

En ekstra pipe er en våpendel og ikke ett våpen og skal i teorien da ikke ha noe å si ved en senere søknad. Det er i teorien..

jeg er fult klar over dette men saken er at med en 9mm pipe blir plutselig glocken "godkjent" for Grovfelt også... noe den ikke er i dag pga for stort kaliber og da kommer

 

"§ 13 tredje ledd slik at det bare kan erverves ett våpen

pr program under forutsetning av at vedkommende ikke har våpen fra tidligere som lovlig

kan benyttes til samme bruksområde Dette er i forskriften ytterligere presisert

også der samme våpen lovlig kan benyttes til flere program innen flere forbund"

inn i bildet

 

med tanke på aktivitet så skytter jeg mer en nok til at jeg havner i mosjonsskytter "klassen" med de to pistolene jeg har (22lr og 40SW) har i tillegg en godkjent søknad på 45acp revolver liggende

så antall våpen er ikke problemet og sikte på NM er muligens litt for høyt for mine ambisjoner :-) skyter mest fordi det er gøy

 

en sleip mulighet som jeg egentlig ikke vil benytte meg av er forskjelden på krav om avtrekksvekt i grovfelt (1000gr) og Militærfelt (1360g) det burde være mulig og trimme en Targetmaster til under kravet til MF men og bruke en slik unskyldning vil muligens bli set på som "juks" av våpenkontoret som da kan gjøre seg "vanskelige" neste gang jeg skal ha noe....

har forøvrig en ganske grei tone med kontoret i stavanger og aldri hatt problemer med og få det jeg søker om og det vil jeg ikke ødelegge med og være en drittsekk av en paragrafrytter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...