Jump to content

Colt Trooper MKIII 357 mag, burde jeg kjøpe??


Roarsound79

Recommended Posts

Hei

Er det noen her på forumet som har noen formening om hvordan denne revolveren er og evt pris? Jeg vurderer å kjøpe en som er meget lite brukt men både jeg og selger er usikre på pris. En i den lokale klubben jeg er medlem i nevnte at jeg ikke burde betale stort mer enn 2000,- for den. Tilbakemeldinger og erfaringer mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Colt er våpen for entusiaster. Trooper er rimeligutgaven av Python, men skyter antakelig like bra. Norge er Smith&Wesson-land. Hvis du ønsker å bygge den om til feltvåpen, så er det ikke så enkelt å komme over god kompetanse. Markedspris på en brukt Trooper er kr 2.000,- til kr 2.500,-. Et ubrukt eksemplar i originalemballasje, litt mer, men det er uansett ikke mange som samler på Trooper i Norge.

 

Det enkleste er en smith&wesson 586/686, eventuelt 14, 19, 27 eller 627. Alternativt Ruger GP100/141/161 etc. Colt er tilbake mht 1911 og Single-action revolvere (selv om de er sykt dyre sammenliknet med f.eks. Ruger), og nye Python'r, men de er også sykt dyre. Finnes noen snub'r, "Detective Special", men de hever seg ikke mye over snittet.

 

Det ble laget mye rart på 80-tallet da godt håndtverk ble for dyrt, og CNC-maskiner fortsatt var science fiction. Det gjaldt de fleste produsenter, men S&W og Ruger var best på å ta fra modeller som ikke krevde så mye manuelt arbeid for å fungere.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Colt er tilbake mht 1911 og Single-action revolvere (selv om de er sykt dyre sammenliknet med f.eks. Ruger), og nye Python'r, men de er også sykt dyre.

 

Når begynte Colt å produsere Python igjen? Såvidt meg bekjent ble allt maskineriet skrotet når Custom Shop produksjonen opphørte.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill :D Er vel S&W 586/686 jeg i første omgang har sett meg ut, men tenkte det var lurt å utvide horisonten litt før kjøp. Jeg får prøve Colt'n på mandag så da får jeg et innblikk i hvordan den er, men det går nok mot en S&W tenker jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som andre sier her, norge er s&w land. Selv ga jeg beng i det og kjøpte en Colt Python når jeg skulle ha min første revolver. Har ikke angret på det. Men det kommer ann på hva slags ambisjoner du har. Har du tenkt å hevde deg i felt eller andre klasser ville jeg vurdert å gjøre som "alle andre", kjøpe en s&w. Det finnes både deler og kunnskap om s&w. Colt derimot, er det få (eller ingen?) som kan noe om, og deler er det og dårlig med. Selv om du får kjøpt det meste fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...