Jump to content

7mm 140gr Accubond til elg.


deerkiller

Recommended Posts

Hei,bruker en Tikka 7mm Rem mag på elgjakt og rådyr.Skyter litt langhold med den også.

Jeg har kjøpt inn 7mm kuler fra Nosler type Accubond og Ballistic tip i 140gr.Begge disse har samme bc.

Planen er å bruke Ball tip på rådyr og trening og Accubond til elgjakt.Begge kulene har samme treffpunkt på 100m men Accubond har ca 5cm lavere treffpunkt på 500m,så i praksis er de like.

Har skutt flere elger med 150gr sciroco og fått gjennomskyting med disse på bogskudd.

Mitt spørsmål:Har noen erfaring med 140gr Accubond i 7mm Rem mag på elg?

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring med accubonden til elg, men jeg har skutt flere elger med 140 grains Speer Grand Slam tidligere. 140 grains er litt lett til elg og du får antagelig ikke gjennomskyting pga høy hastighet og stor ekspansjon. Nå vet jeg jo ikke hvor hard accubonden er, men det er generelt slik med lodda kuler i høy hastighet. Skuddeffekten er dog upåklagelig og plassert rett gir det greit en død elg uansett størrelse. Jeg har nå gått over til tyngre kuler til elg, først 160 grain i flere år og nå 175 grain de to siste årene. Fordelen er mer dybdevirkning, bakdelen er krummere bane. Men en ting; IKKE bruk ballistic tip på elg.... :winke1: Men det er du sikkert klar over selv.

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg er klar over at balltip på elg ikke er helt greit,men det var dette med samme kule/bc /vekt, brukt til alt, som frister.

Om bare Nosler kunne lage Accubond og Ballistic tip i 150gr utførese :roll: eller 160gr

balltip leveres i 150 gr men ikke accubond og Accubond lages i 160gr men det gjør ikke Balltip

Link to comment
Share on other sites

En annen mulighet er kombinasjon av 154 gr interbond og 150 ball tip. Samme røde spiss på begge, men forskjellen på ogivalen gjør at det er greit å skille dem.

Disse to kulene har forskjellig BC og vil ha ulik kulebane.Accubond og Ballistictip har helt lik BC.Derfor jeg ønsker å bruke disse kulene.Den billigste til trening og den andre til jakt.Greit med rød spiss på den ene og hvit på den andre

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker disse kulene i 7x57R, men jeg hadde ikke uten videre turt å bruke de på elg i 7mm RM. Greit at de er lodda, men de er likevel relativt bløte etter min erfaring. Jeg har brukt for bløte kuler før i 7 mm RM, det gikk ikke bra. Dette er litt synsing fra min side, men jeg hadde hørt med noen som har erfaring først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt to elger med 160 grain Accubond i 7mm. Rem.Mag.

Jeg hadde den gangen 24" pipe som kronograferte denne kula ved V/0 880 m/s. (2887ft.)

 

I følge min loggbok 2006:

Elgku 155kg. (lite dyr) skutt gjennom begge lunger gjennomskyting fra 50 meters hold (rent sideskudd). Blodslått slakt i følge notatene. Dyret falt etter ca.25 meter.

 

I følge loggboken 2007:

Samme kule 160 grain Accubond, elgku igjen samme vekt 155 kg. Kulen gikk på skrå inn fra front og satt i skinnet lenger bak, kulen kuttet hovedvener rett over hjerte. Dyret løp noen få meter (30- 40meter??) hvor den ble påskutt av en nabopost og falt. Blodslått slakt. Mitt skudd kom fra ca. 40-50 meters avstand. Kulen som ble funnet i skinnet er på dette bilde og har en restvekt på 71,8%. (Vekten på dyrene er slaktevekt på kroken for de som ikke kjenner til dette.)

normal_Accubond.JPG

Accubond 160 grain i 7mm. 284" med restvekt på 71,8%

 

Etter dette har jeg skiftet til 26" pipe og skutt elg med 175 grain Speer Grand Slam. Håpet er å få ned litt fart og penere slakt, så langt har jeg ikke funnet noen kuler og slakte ser bedre ut. NB. Nå var ikke 26" pipe valgt for å få ned farten, men det var det Børselars hadde for hånden når han byttet mitt utbrente løp i 24" etter ca.3500 skudd. Dette siste er en annen historie.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har brukt 7mmRM til all min jakt siden våren 2010. Har kun skutt/jaktet med 3 forskjellige kuler:

140grs Accubond, brukt på rådyr og hjort

160grs Accubond, brukt på rådyr, hjort og svartbjørn

162grs A-max, brukt på rådyr og hjort

 

140grs Accubond er vel den kula som har gitt meg penest slakt overhodet på rådyr. Så fine slakt at Gamekeeper i Skottland spurte meg omkring kula. Er vel også den kula som har gitt meg mest knall og fall på både rådyr og hjort. Og her har jeg med vilje testet skuddplassering!

 

160grs Accubond er den kula jeg går tilbake på iår, for å holde det enkelt for oss selv (jeg & kompis) Hadde ikke tvilt et sekund på å bruke denne til elg. På Svartbjørn ga den meg knall&fall, det samme har den gjort på rådyr og hjort.

 

162grs A-max har jeg brukt på rådyr og hjort. A-max har ikke gitt meg samme knall&fall som 140grs Accubond på hverken rådyr eller hjort?

 

Dette er erfaringer etter ca.35-40 +/- hjort og samme antall med rådyr siden 2010. Jeg fortsetter å bruke Accubond til all min jakt, er storfornøyd med den kula!

Vil du lese mer om det se min hjemmeside. http://www.pej.no" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Interessant å høre om erfaringene med 140 grains accubond. Tenkte å satse på denne til rein og rådyr neste år. Har i år brukt oryx 154 grains med bra resultat, men er ute etter noe flatere kulebane. Elgen blir fra nå av servert 375 kuler, etter kjøp av Ruger African i 375 Ruger. Men 7 mm RM blir fortsatt valget til rådyr, rein og delvis hjort.

Hvordan vil dere sammenligne accubonden med Hornady interbond? Er interbonden mye mykere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...