Jump to content

Politirapporten


Jonah-Hex

Recommended Posts

Med tanke på tidligere debatter her inne så kan jo den være interessant for våpen eiere også.

 

Jeg har ikke lest den, men tok å søkte gjennom filen, på ordet våpen. Og det de i hvert fall foreslår er at politiet fortsatt skal ha den sivile forvaltningen med våpen. Da dette blir sett på som en kjerne virksomhet.

 

Mener jeg mener jeg hørte i et eller annet media, at de også foreslo å legge ned POD.

Link to comment
Share on other sites

2. Oppgaver som direkte understøtter politiets løsing av kjerneoppgavene, er oppgaver som kan hjelpe politiet i å oppfylle sitt mål og ansvar, men hvor politiet ikke er alene om å ha forutsetninger for å utføre oppgavene. Disse oppgavene kan derfor utføres av andre om dette er formålstjenlig. Eksempler kan være våpensøknader, skjenkebevillinger og tillatelser til arrangementer og demonstrasjoner.
http://www.regjeringen.no/pages/38370010/PDFS/NOU201320130009000DDDPDFS.pdf

 

Våpenforvaltning er en ganske stor bi-gesjeft med over 40000 søknader innkommet i 2011 skriver de også.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en spennende utvikling hvor vi og våre organisasjoner bør være tidlig ute med gode innspill. Spesielt bør en se etter allerede etablerte løsninger som kan være en god modell for våpenforvaltningen, feks godkjenning/registrering av kjøretøy. Det er mye lettere å få gjennomslag for forslag som følger et kjent og velprøvd prinsipp enn å finne opp noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Om man tenker seg om, bør den sivile våpenforvaltningen legges inn under kulturdepartementet. det vi driver med er sport, rekreasjon, jakt osv.

Vi har politiet for å skape trygghet rundt oss, og for at staten skal kunne ha et maktmiddel tilgjengelig når det trengs, ikke for å administrere forvaltningssaker.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det er en minnerlig løsning vi har i dag, i de aller fleste tilfeller går søknadsprosessen både raskt og smidig da politiet er den etaten som fra før sitter på de opplysninger som trengs for å avgjøre en våpensøknad.

 

Skulle noen andre forvaltet våpensøknader hadde vi snakket om en massiv økning i saksbehandlingstid da søknaden uansett må innom politiet.

 

En eventuell nedlegging av POD i sin nåværende form ser jeg ingen ulemper med, pr dato er POD ikke noe annet enn en flaskehals for både sivile og tjenestemenn, her kunne en eventuell ekstra departementsråd med en liten stab i Justisdepartementet gjort en like god jobb i en rådgivende funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er en minnerlig løsning vi har i dag, i de aller fleste tilfeller går søknadsprosessen både raskt og smidig da politiet er den etaten som fra før sitter på de opplysninger som trengs for å avgjøre en våpensøknad.

Mja, jeg vet ikke. De som jobber med søknader er rene funksjonærer uten spesiell politi-kompetanse, de trenger derfor ikke å sitte hos politiet eller (mye viktigere) lønnes på deres budsjett. Dette handler ikke bare om våpen, det er minst like viktig for meg å få et godt fungerende politi.

 

En eventuell nedlegging av POD i sin nåværende form ser jeg ingen ulemper med, pr dato er POD ikke noe annet enn en flaskehals for både sivile og tjenestemenn, her kunne en eventuell ekstra departementsråd med en liten stab i Justisdepartementet gjort en like god jobb i en rådgivende funksjon.

Der er vi enige, det er neppe så mange som vil gråte over tapet av POD.

Link to comment
Share on other sites

Er viktig med lokal forankring når de på våpenkontoret skal ut å godkjenne/inspisere skytebaner/feltløyper f.eks, om lønna til denne/disse personene kommer fra det lokale distriktet eller departementet og evt hvilket departement er et mindre regnskapsteknisk spørsmål.

 

De store pengene som forsvinner i sluket og gir oss mindre politi pr krone er POD og ikke lønna til en håndfull mennesker på våpenkontorene rundt i landet.

 

Må få tak i et eksemplar av denne rapporten for gjennomlesning :-)

Link to comment
Share on other sites

Fra VG http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10111211

 

Totalslakter politiet

I politianalysen avdekker utvalget ledet av tidligere departementsråd Arne Røksund en rekke alvorlige mangler ved den norske politiberedskapen:

 

** Politiet mangler organisering og ledelse - ikke ressurser

** Bare 13 av 354 tjenestesteder har døgnåpent hele uken

** Bare 5000 av 11 500 jobber med regulære politioppgaver

** Norge utnytter politiressursene dårligst i hele Norden

 

I tillegg foreslår utvalget at antallet politidistrikter reduseres fra 27 til seks

 

Dette er jo hovedpunktene, etter min mening før de fjerner våpenkontoret så kan de heller fjerne pass, asylsaksbehandling og andre sivile saker som heller en sentral politietat kunne ha jobbet med, å kutte antall distrikter tror jeg ikke noe på ...

Link to comment
Share on other sites

Er viktig med lokal forankring når de på våpenkontoret skal ut å godkjenne/inspisere skytebaner/feltløyper f.eks, om lønna til denne/disse personene kommer fra det lokale distriktet eller departementet og evt hvilket departement er et mindre regnskapsteknisk spørsmål.

 

De store pengene som forsvinner i sluket og gir oss mindre politi pr krone er POD og ikke lønna til en håndfull mennesker på våpenkontorene rundt i landet.

 

Må få tak i et eksemplar av denne rapporten for gjennomlesning :-)

 

Tror nok du tillegger politet kunnskap de ikke har her, om personen som godkjente skytebaner var fra teknisk etat eller politiet er helt uvesentlig, begge måtte lest i regelboken, den gjevne polittjenestemann/kvinne kan ikke mere om skytebaner en den gjevne elgjeger.

Link to comment
Share on other sites

den gjevne polittjenestemann/kvinne kan ikke mere om skytebaner en den gjevne elgjeger.

Helt korrekt, selv om Politiet regnes som fagfolk på våpen og skyting er sannheten at de ikke vet stort mer enn folk flest. Det er faktisk ikke en viktig del av jobben deres annet enn det som gjelder eget eget utstyr, og det har jeg ingen problemer med.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Det var jo å vri det vel langt fra den jevne elgjeger til å gjelde folk flest, selv om de må dra frem regelboka noe mange må i sin egen jobb siden det å memorere lengre tekster ikke faller de fleste naturlig ser jeg ikke helt logikken i utsagnet.

 

Joda, mulig en fra teknisk etat er vel så egnet men hvorfor gjøre om på en praksis som fungerer, er jo ikke akkurat våpenkontoret med tilhørende godkjenning av skytebaner som får kritikk i rapporten.

 

En god regel er hvis det funker så trenger du ikke å fikse det!

 

Er nok av ting som trenger forandring om du ikke skal forandre på de det ikke er noe galt med!

Link to comment
Share on other sites

Rapporten sier vel at det ER noe veldig galt med resursbruken hos politiet, det kan vel umulig bli bedre av at de må bruke resurser på ting som man ikke må være politi for å gjøre? Jeg er enig i at de lokale våpenkontorene som regel ikke representerer noe problem for oss, jeg prøver bare å se hvilke muligheter denne saken kan gi oss. Og om det samtidig frigjør resurser hos politiet er det vel en vinn-vinn situasjon? Man trenger jo ikke nødvendigvis å flytte våpenkontorene ut fra kammerset selv om de betales over et annet budsjett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...