Jump to content

Swift A-Frame 140 i 6.5x55


Veidemann1

Recommended Posts

Hei

 

Driver å lader meg noe ammunisjon til jakta men sitter med skjegget i postkassa å skjønner ingen verdens ting.

 

Ladning:

Kule: A-Frame 140grain

Krutt: Norma MRP 47,6grain

Hylse: Norma

Hette: ODIN

Hastighet: 840m/s

Friflukt 2mm Patronlengde 76

 

Våpen: Sauer 202 Jaktmatch

 

Problemet er at når jeg skyter på 100meter så har jeg spredning til alle kanter på en diameter som er omkring 20cm.

På 50 meter sitter alle skuddene i en klyse! Helt perfekt!

Har prøvd diverse andre fabrikk patroner i samme vekt og dem samler fint på 100meter....

 

Hva i svarteste granskogen kæn detti vara før no???????

Link to comment
Share on other sites

Hullerne er vel heller ikke runde længere på 100m. Det var ikke et ukendt fænomen at 140gr a-frame han have stabiliseringsproblemer i 6,5x55 med stigning over 1-8

Jeg ved at der er amofabrikker som har forsøgt at stikke et frispor over skillevæggen, for at få bedre stabilisering

Link to comment
Share on other sites

Mange sliter med å få gode samlinger med Swift A-Frame i 6,5x55, i andre kaliber også.

Det største problemet er att kula ikke har nok hastighet.

Har testet dette i 6,5x55 selv og kom fram til det samme som deg.

Ladde samme kula i 6,5-284 til 900 ms og den samla som en drøm på 100m.

En annen ting er att kula er så hard att den ikke åpner seg nok i for lave hastigheter og blir nærmest som en helmantel med dårlig effekt i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Min ladning med 49-50 gr MRP2 og 845 m/s gikk som en drøm i christensen-pipen med 1-8 i snurr og 60 cm løpslengde. Sauer har vel 1-9,5. Skal kanskje prøve de i saueren en dag og sjekke ut.....

Nå har jeg skutt sikkert et 50-talls hjort med denne kula i 6,5x55 og kommer ikke til å bruke andre kuler om eg skal jakte med 6,5-pipen....

 

I 9,3 pipen bruker eg andre kuler grunnet at farten blir for lav....

 

Det som kan være verdt et forsøk er å sette kulene litt dypere. Rikelig kulehold er viktig..... Gi f.. i friflukten.... Eg brukte col 75,5....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ladet en del A-Frame i 6.5x55 og fikk tester i dag..

N160---- 44.8grain

lengde 77mm (går greit i kammeret men kunne ikke hatt de mye lengere)

Winchester hylse (nye)

Federal knall

 

5 skudd ca35mm på 100m

Sako 75ss med 47.5mm pipe og Hausken SD228demper

 

Sota litt på hylsene var det eneste.. Var greit fornøyd med presisjonen, gikk 4.6cm høyere enn RWS jaktmatch Spesial..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Jeg bruker den kula i Sako 75 Hunter, jeg har 47 gr MRP bak og det går som en drøm med presisjon på ca 20mm på 100m. Forsøkte med 48gr MRP bak, men det ga trykktegn. Jeg har 1/8 snurr og tror nok det er utslagsgivende for at det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...