Jump to content

Reinsjakt i Øyer


dreverjeger

Recommended Posts

Noen her som kjenner til reinsjakta i Øyer? Jeg er trukket ut via Inatur, men er ukjent i området. Kort på fritt u/50. Har hørt at simle er fredet i Øyer, men at det lønner seg å starte jakta når større områder åpnes fra 1/9, fordi disse da inkluderer simle. Jeg tenker derfor å starte fra den datoen. Noen som vet hvilket område jeg bør ha som utgangspunkt, hvor det er greit å campe (lavvu) nær bilvei osv?

Link to comment
Share on other sites

For det første - skaff deg kart over området, kom deg opp, og bli kjent!

 

Beste plassen å ligge i lavvu vil jeg mene er mellom Hallandshytta og Eldåbua, på vannskillet mellom Tromsdalen og Eldådalen. Det er riktignok et stykke å gå langs Ståkåråket, men som spreking, bør du ikke ha problemer med det. Du kan jo også ta inn på ei av hyttene (Hallandshytta er finest), de er åpne.

 

Lenger sør, i området fra Øver-Åstvatnet til Lyngen, er det også store myrområder, og gode muligheter til å se rein. Du kan jo bo på Skjelbua eller Steinhytta - en god time å gå til Skjelbua fra Ner-Åsta.

 

Du kan jo lese litt i denne tråden,, den omhandler riktignok mest områdene nord for Eldådalen, men det er, så vidt jeg vet, "samjaktmuligheter", og da bør du absolutt vurdere områdene ved Samtjønnene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om Simla er fredet,så har ikke jeg hørt at man kan felle den i september..Uansett,de områdene du har fått tips om,er nok best utover september!Tidlig i jakta,kan man treffe på flokker,særlig bukker over flere områder,det blir da lavere,og mer skogs og myrterreng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...