Jump to content

NightForce NXS 8-32x56


cap75

Recommended Posts

Har en maken i 5.5-22x56 utgaven.

Klar og skarp helt ut til kantene på alle forstøringer og ingen dorulefekt. I mørket er den hakke bedre en min Zeiss Classic. Har ikke testet den opp mot noe bedre sikte.

Gode klikk. Har ikke medforstørende retikkel om du kan leve med det. Har lys i retikkelet men justering er trælete...

 

Nightforce er noe av det mest solide på markedet. så om du går for den har du sikte hele livet!! Er hvertfal kjempe fornøyd med min til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kneppene på kikkertsiktet representerer et vinkelmål. Et sikte med klikkverdi på 1/4 MOA endrer vinkelen med 0,25 bueminutter (minute of angle) ~ 7,3 mm / 100m. Et sikte med klikkverdi på 0,1 mrad endrer vinkelen med 0,1 milliradianer = 1cm / 100m. Siden vi i Europa er vant til å regne i metriske verdier, oppfattes oftest dette som lettere.

 

Dersom en i tillegg har et medforstørrende retikkel (retikkel i første fokusplan, FFP), vil det i tillegg være samsvar mellom kneppene og det du ser i retikkelet, uansett avstand, uansett forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Før noen anbefaler mil eller moa er det vel interessant å vita hva vedkommende skal skyte på. De fleste retiklene til Nightforce, som er gode og intuitive å skyte med, kommer ikke i mil kikkerter. Dette gjelder spesielt til jaktfelt. Så vidt jeg vet er det flere som skyter jaktfelt i landet enn de som driver med langhold hvor mil/mil er en fordel. Er det jaktfelt som står på programmet er en moa-kikkert med NP-2DD retikkel et av de beste valgene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...