Jump to content

22LR/17 HMR zero stop kikkertsikte


JaChVe

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har bestilt en CZ 455 American med 22LR og 17 HMR løp, og oppå skal det stå en vortex med zero stop (gjerne noe smør på flesk men men). Det jeg nå litt i ettertid funderer på er bruken av zero stop funksjonen ettersom løpsbyttet vil forekomme.

 

Hvordan vil dette eventuelt fungere i og med at zero stop'en blir satt for et løp (f eks 17 HMR'en) mens 22LR løpet har en annen kulebane og treffpunkt. Det vil jo ikke være særlig nytte i zero stop'en dersom siktets zero stop er kalibrert for 17 HMR mens jeg gjerne skyter litt med 22LR eller?

 

Noen som har noe godt innspill her eller finurlige råd til praksisen for dette?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Endre zero stop kalibreringen når du skifter løp.

 

Eller gjør som meg. En kikkert for hvert kaliber :winke1:

 

Nå vet jeg ikke bruksområdet ditt, og hvor ofte du skal skifte. Jeg kommer til å sette i 17 HMR løpet rundt 1 august. 22LR blir brukt fra påske til august, så jeg er ikke så plaget med mye skifting. Trener mye med 22LR på sommeren, bruker en ordinær 2-7x35 på den. Annen bruk på høsten, med lyssterk kikkert, og annet volum på skytingen. Så da kommer HMR frem fra skapet.

Link to comment
Share on other sites

Har du/noen andre erfaring med zero stop kalibreringen på en Vortex PST? Det er jo ikke en "ekte" zero stop men heller disse skivene man setter i. Tenker på om dette vil medføre en del arbeid dersom det skulle vise seg og forekomme løpsbytter ofte. Tenkte at det potensielt var smør på flesk med dette siktet for et 455 gevær og demrer gjerne litt ekstra nå.

 

Helt ærlig kan jeg ikke svare på frekvensen av løpbytte. Jeg er helt ny i gamet og det vil vise seg hvor mye aktivitet geværet får.

 

Vil det være uaktuelt å benytte seg av en form for klikk tabell eller gjerne en liten ekstra markering som indikerer nullstilling for begge løpene? F eks original zero stop for 17 HMR og en tusj/maling/tape bit markering som indikerer 22LR nullstillingen eller omvendt?

 

Takk for tilbakemeldingen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk fpr inputen. Foreløpig ser det ut til at det da blir å stille inn zero stop med 22LR og deretter markere på et finurlig vis for 17 HMR. Har lett litt men ikke funnet noe særlig av info på akkurat dette med å "customize" tårnene på denne måten. Får vel bare prøve meg frem og se om det ikke lar seg gjennomføre på fornuftig vis.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det hadde vært et godt alternativ, men jeg har ikke brukt det programmet og kommer neppe til å bruke så mye penger for å kunne printe ut noe slikt. Men det kan jo gjerne være et utgangspunkt for en god løsning på problematikken. Får se om jeg kan komme opp med en løsning som fungerer.

 

Dersom det ikke er særlig løsbart, er det noen som har prøvd disse siktene og vet om man gjerne kan bare nullstille tårnet ved å skru opp og stille det inn ved hvert løpsskifte? Tenker spesifikt på om disse skivene som settes i for zero stop funksjonen er det samme antallet hver gang. Dersom det er det er det jo egentlig bare å skifte løp, skyte inn, skru opp tårnet og sette stille det på null så har man zero stop for det nye løpet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sako quad med 22LR/17HMR-løp samt Vortex Viper PST 4-16x50 ffp (med zero stopp)

 

Jeg bruker ikke zero-stoppen, men har en liten notatblokk hvor jeg har grovtegnet hvor siktet skal stå med 22LR løpet og 17HMR løpet innskutt på 30 og 100m, samt notert justeringsavviket mellom 17.Hmr løpet 22LR-løpet.

 

Jeg bruker momentnøkkel og 8Nm på løpsskruen ved løpsskifte hver gang, men må alltid stille noen få knepp på siktet hver gang når pipa har vært løs.

 

Jeg har tidligere brukt picatinny-skinne med 20MOA fra http://www.diproductsinc.com/Detail.asp ... 5&CAT=3601" target="_blank , men bruker nå kun vanlig 11mm dovetail luftgeværmontasje nå (SportsMatch som er akkurat høy nok til at løpet går av med kikkerten på) . Picatinny-skinna er av aluminium og er trolig ødelagt på grunn av for mye moment på skruene.

 

Jeg bruker vanligvis 100m som innskytningsavstand for begge kalibre. Når siktet er innskutt for 17HMR og jeg skal ha i 22LR løpet skrur jeg en runde på justeringsrattet (50 klikk opp), og tilsvarende ca 50 klikk ned når jeg skal ha i 17HMR løpet. Av en eller annen grunn må jeg også justere 6-7 klikk i sideretning. Med riktige lysforhold ser jeg treffpunktet på 100m i siktet, og innskytingen gjøres lett med strekene i siktet etter noen få skudd. Jeg synes ikke det er noe problem at jeg kun har ett fast sikte. Innskyting etter pipeskift må uansett gjøres.

 

Når jeg bruker 22LR - løpet er max høydejustering på siktet ca ut til 180m, men dette kan økes ytterligere ved å bruke strekene i Vortex'en. Jeg bruker iStrelok på iphonen til å beregne kulebanen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...