Jump to content

Skytebane i kjelleren.


Lynx RS

Recommended Posts

Hei,

skal lage meg en enkel skytebane i kjelleren og trenger noen tips rundt dette.

Har ca 12m disponibelt og skal gjøre dette enkelt og greit. Tenkte i utg.pkt kulefanger med sand, men av dette

vil det jo bli en del søl etterhvert som det blir flere hull. Går det greit å bruke en hoggstabbe med bra dybde hvor jeg

lager en ramme for å stifte skiva i, og imellom ramme og hoggstabbe legger jeg 2 doble 5mm gummimatter...? Nekter å tro det vil bli stor fare for rikosjetter her, samt at denne vil jo tåle en del hundre / tusen skudd.. Har leca i muren bak ... Det vil vel heller ikke bli noen brannfare fordi om det skytes i tørr ved vel...?

 

Stålfanger er jo et alternativ så klart, men denne vil uten tvil bråke mer, samt at jeg har allerede slitt i stykker en i barndommen.

 

Hvor mye kan man skyte i kjeller før det begynner å bli helseskadelig ? Har jo flere små vindu å sette opp for å få litt gjennomtrekk. Men siden min datter på 5år også kommer til å være med en del på dette er det jo greit å være litt obs på dette...

 

Skytingen vil forøvrig foregå med heldempet 22lr og subsonic ammo...

 

Tips mottas med takk ...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt komplisert, uryddig og dyrt, men en spirokanal med avtrekk på midten, "sug i begge ender" spiro på ø250 mm avtrekksvifte på ca. 1000-1200 m/t med ikke alt for høyt undertrykk. kobler slange mellom midten av røret og innsug på vifta det samme på utblås og fører den ut av vinduet og åpner et vindu til i tillegg. da trur eg det meste av de farlige blyfragmentene blir trekt ut. jepp jepp du skyter gjennom røret. det vill nok støye mer med en metallkulefanger. men den kan jo bygges inn i ei kasse og støydempes med gamle tøyfiller el.

Link to comment
Share on other sites

stille å fint. saueull. bruk et rør på en halvmeter. bruk en stålplate i enden. om noe skulle komme gjennom så stopper det der, stapp den full med ull og legg en gummi foran. ulla bremser kulene bra, da de henger seg fast.

må etterfylles etter en del skyting

Link to comment
Share on other sites

hjelper jo litt å dempe lyden med både ull og tull men for å fjerne løse blyfragmenter må man nok skyte gjennom et ventilert rør. trur nok jeg ville gått cci quiet eller Remington cb long. prøvde vanlig rws std. en gang. det smalt skrekkelig i det rommet jeg prøvde.

 

 

 

 

 

 

 

 

jeg

Link to comment
Share on other sites

Enig med @jan egil.

Ville ikke skutt innendørs uten skikkelig avtrekk (bortsett fra med luftgevær), spesielt ikke med unger tilstede.

 

Les på DFS sine sider, de har regler og føringer på hvordan innendørs baner skal bygges med avtrekk.

Nå gjelder det selvsagt baner for en helt annen dimensjon. Men avtrekk tas svært nøye, og jeg vil tro det kan lønne seg å lese igjennom stoffet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...