Jump to content

Erfaring med Leupold VX I, II, III


Torgeir

Recommended Posts

Hei, er på utkikk etter et godt sikte til .22'en min og forsåvidt til en elgbane/Jaktfelt/Bø-jakts børse.

 

Så om noen har noen erfaringer med VX seriene? ER en VX I et godt, nøyaktigt og solid sikte?

 

Leupold VX-II 6-18X40, hvordan er denne i medium lys? Jeg skyter som oftest ikke langt etter leggetid..

 

Har en kammerat som skal til statene i sommer så jeg lurer litt på om jeg skal sende med noen lapper "over there"...

 

 

Har ikke lyst å bruker mere en 2000 på .22 kikkert. og helst under 10 000 for Elgbane kikkert..

Link to comment
Share on other sites

har selv vx1 3-9x40 på 22wmr børsa. den var montert på star enkel løp i 308w. da denne ikke blir brukt noe særlig ble den montert på 22mag børsa. den har fått noen dunker, sist så tippa den over fra våpenskapet og landinga var såpass at montasjene ble ødlagt, kun en liten bulk ytterst mot utgangslinsa...-kjøpte nye montasjer,monterte siktet og fungerer 100% ennå. når jeg skulle ha billig sikte til kombien ble valget lett- en vx1, 2-7x33. hovedsakelig fordi i forhold til pris har leupold imponert meg ang robusthet. optikken sies å være middelmådig men selv syns den er lys, skarp og fin på den tiden av døgnet jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Har et Leupold VX 1 3-9x50. Hatt det i mange år. Siktet har desverre fått mye mer juling enn det fortjener. Og jeg er imponert over hvor mye det tåler. Har fungert prikkfritt. Til mitt bruk så har linsene vært klar nok til vanlig lys, men holder selvfølgelig ikke følge med zeiss`n i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Har en VX 1 i 2-7x33 på elgbørsa. Lett, kompakt og grei kikkert som har tålt masse vann og juling. Om jeg kunne ønske meg noe annet med denne kikkerten måtte det være noe grovere retikkel. Har også en VX 1 i 3-9x40 som jeg fikk en svenske til å sette inn elgbaneretikkel i. Det funker helt utmerket. Om det skyldes dårlig materiale eller om det er som børsisen sa: "Leupold har mye mindre luft mellom rørene inne i kikkerten enn andre": Pass på at du ikke drar til montasjeringene for hardt, da kan det hende at zoomringen ikke kan dreies som den skal.

Link to comment
Share on other sites

VX-I funker fint på 22' n, har det selv på både luft og 22'n.

Ville nok vurdert VX-3 til godbørsa, siste generasjon har fått et løft på optikken og er etter min mening undervurdert.

Skal du handle i USA så er jo ikke budsjettet noe problem.

Et alternativ kan være Redfield Revolution til salongen, optikk som VX-I.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leupold VX-II 6-18X40 på jaktfeltbørsa i 6,5x55, og har brukt denne i 6-7 år.

Da jaktfelt normalt sett skjer midt på dagen har jeg begrenset erfaring med skyting i dårlig lys,

men det har hvert noen kveldstreninger der lyset ble litt dårlig.

Største problemet med mitt sikte i dårlig lys er at jeg får problemer med å se retikkelet (Leupold Target Dot), som er et syltynt kors med en liten prikk i kryssningspunktet.

Med andre, litt grovere, retikkel er sikkert problemet mindre.

Denne kikkerten blir neppe den beste bø-kikkerten i dårlig lys, men til konkuranse på dagtid fungerer den bra.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...