Jump to content

Lading og støping til .30-30


JohnUlv

Recommended Posts

Jeg planlegger å kjøpe en Marlin i .30-30 med tilhørende remedier, inkludert støpetang til egen produksjon av kuler. Men jeg er grønn på bruk av blykuler til røyksvakt krutt. Kan noen av dere svare på følgende:

Når rifla er kamret for .30 (308), bør man da satse på ei kule i .309 når det er umantlet bly? Jeg har lest at det kan være gunstig med en tusendel eller to større blykule, enn mantlet kule.

Må man/bør man bruke gas check?

Hvis man går for .309, passer da gas checks for .308, eller skal det være .309, likt med kula?

Håper noen av dere kan opplyse en uopplyst stakkar.

John

Link to comment
Share on other sites

- Jeg har lest at det kan være gunstig med en tusendel eller to større blykule, enn mantlet kule.

 

Jepp, dette er vanlig praksis. Personlig har jeg aldri brukt mer enn 1tusendel og det har aldri blitt feil (i mine våpen). Bunnkopp er ingen ulempe, men det er ikke gitt at du MÅ ha det. De begrenser også utvalget en del, så jeg ville ikke sett meg blind på det. Men som første tang kan det være et sikkert valg. Bunnkoppene kalibreres med kula, så du trenger bare en størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Marlin 336 har "Micro-Groove" rifling-mange og grunne rifler. Kan være vanskelig å få bra presisjon med bly. Marin 336 XLR derimot har "Ballard" rifling -dypere og færre rifler som skal være gunstigere med bly. Har en med " Micro-Groove" som jeg ikke fikk til med bly. Seizet da til .309

Link to comment
Share on other sites

Hadde mikrorifling i min 357, men skøyt ikke nok bly til å kalle meg ekspert på feltet. Hardstøpte kuler har nok en grei sjanse for å virke om en først har et slikt løp, men jeg sliter litt med å se verdien av slike riflinger. Har du et valg og vil bruke blykuler er tradisjonelle løp nok å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

God ide.

Ikke la deg distrahere av oss. Vi klarer av og til å forvirre mer enn vi hjelper, og noen ganger forvirrer vi tilogmed oss selv.

Du kommer til lære mye og ha masse gøy underveis.

Jeg ville ikke ha satset på en støpetang i .309. Da har du for lite å gå på. Bruk heller en større tang og så sizer du kulene til diameteren du vil ha. Egentlig skal du slugge løpet først for å se hva kulestørrelse du trenger. Det finner du bla. her

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er flere variabler som spiller inn på kulediameteren.

Støpetenger fra de forskjellige produsentene varierer endel mht. om de gir "store" eller små kuler. Det vil si om kulene blir "oppgitt" diameter event. større eller mindre. Så kommer blylegeringen. Den har meget stor betydning for om kulene blir store eller små. Grovt sagt gir hardt bly (typebly) store kuler mens derimot hjulvektbly gir små kuler. Her kommer det også an på andelen av tinn som er iblandet. F.eks. hjulvekter+ 2% tinn gir akseptable kuler, uten at jeg skal dra det lengre.

Så er det støpetemperaturen. Dvs. hvor varm støpetangen og blyet er under kulestøpingen. Dette påvirker også kulediameteren.

Det er mange meninger om Micro groove iforhold til blykuler. Noen synes det er bra, andre ikke. De lærde strides.

Jeg skyter noe 45-70 med micro groove, og har ikke problemer. MEN, jeg sizer konsekvent alle kaliberene mine .003 over, uansett hvilken legering jeg bruker.

Gascheck leveres etter kaliber. Det finnes oversikt over kalibere og gascheck størrelser. Gascheckene varierer nok litt etter produsent, men ikke så mye at det betyr noe for "normale" kaliber.

F.eks. så sizer jeg 308 kulene mine til .311 og bruker da Gator gascheck cal.30, mens til 470NE sizer jeg til .477 og bruker Hornady gascheck cal.475

Det er i hovedsak farten på ladningene dine som vil avgjøre om du trenger GC eller ikke, men også blylegeringen spiller inn. Det er endel uenighet hvor denne grensen går. De lærde vet du.

Jeg vil si at du skal ikke mye over 1000fps før GC er kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

TS. Du må aldri annta en løpsdiameter, før løpet er "slugget". Så, følg rådet fra Jake!

 

Så først etter at du har kjøpt våpent og slugget løpet, vet du løpsdiameter. Dvs, du må skaffe et micrometer, for å måle det nøyaktig. Valg av kalibrerings die, er mye "synsing" og personlig, så prøver jeg meg frem.

 

Jeg har mest erfaring en pistol- og revolver kalibrering. Der starter jeg med samme diameter på kalibrerings dien, som løpsdiameter. (Dvs. "runner opp" til nærmeste tusendel) Det går oftest bra, når en har egent hardhet på kula, i forhold til hastighet en ønsker. Og finner gode krutt typer og ladning som passer i våpnet! Er jeg da ikke fornøyd med eks. pressisjon, skaffer jeg en større kalibrerings die og prøver på nytt. Men det er mange faktorer som spiller inn, når en skal drive med hjemmelading. Og ennå flere blir det, når en skal bruke støpte kuler.

 

Vær også obs på, at "ting" som økt diameter på kule, lengere firksjons lengde (forskjellige kuler) og hardhet på kule påvirker kammertrykket i våpnet. Så du bør lære litt om "tegn" på overtrykk.

 

Det står mye om dette i Ladeboken.

 

Vil nevne at i våpen med rørmagasin, så må du IKKE bruke spisse kuler! Da er det kuler, som er flate i "tuppen" du skal bruke! Noen rundnesede, kan også brukes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja, her var det mange gode svar som jeg -utakknemlig nok - ikke takker for før nå. Jeg har ikke begynt å støpe til denne børsa ennå. Det lille jeg har rukket å lade til den har vært mantlede kuler for det aller meste.

 

De siste ukene har jeg imidlertid testet litt med innkjøpte blykuler (165 grs .311 uten gas check). Presisjonen har mildt sagt vært patetisk. Har skutt dem både som .311 og nedsizet til .309. Gikk bedre med .309, men fortsatt elendig presisjon.

 

Planen nå er å teste med forskjellige kruttyper/vekt (bruker Vihtavuori og har både n130, 135 og 140 liggende på lur). Et eller annet sted ligger sweet spot'en til bly i mikrorilleløpet - det er jeg helt sikker på. Det gjelder bare å teste, teste og atter teste. Skal prøve å oppdatere tråden når jeg knekker koden. Kom gjerne med tips og triks om dere har dem.

Link to comment
Share on other sites

Gas Check:

http://www.ebay.co.uk/itm/ALUMINIUM-GAS ... 25a1dc086f

 

Sizer:

http://www.titanreloading.com/lube-sizi ... sizing-kit

 

Støpetang:

http://www.titanreloading.com/molds/bul ... 309-160-r-

 

"Cast lead bullets for the .30-30 are also popular, and usually are dimensioned to .309 in in diameter for use in the .30-30."

https://en.wikipedia.org/wiki/.30-30_Winchester

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har pusla litt med støpte kuler i 30-30 og Marlins micro riflede løp.

For det første.Hvor godt går disse med mantla ammo?.En kompis på Steinkjer skaut opp flere hundrede kuler i kulevekter fra 125 -170 grain.Prøvde med flere kruttyper og varierte settedybde.Han pussa ut fortreet slik at det ikke var i kontakt med pipa og testa rifla på alle mulige måter.Konklusjonen var at dette våpnet med microrifling ikke har det store potensiale når det kommer til presisjon.Det beste han fikk til der børsa var noenlunde stabil var 5 skudd på en leverposteiboks på 100m med annlegg.Det vil si ca 7,5 cm.Nå snakker vi ikke om enkelte flakse 3 skuddsgrupper men 5 skudd der rifla får kjøle seg ned mellom hvert skudd.Det er lenge siden den Marlinen var på banen nå.

Med støpte kuler kan du få til ca 10 cm + med ei god ladning og gaschek kuler i micro riflingen.Jeg fikk best resultat med ei Lyman 311467 kule med lang bæreflate.Seiza den til .311Denne rifla var det min bror som eide.

Jeg har nå en nesten ny Marlin 444 med Ballard rifling og den er lettere å få presisjon med støpte kuler enn de med micro groove.Micro groove og støpte kuler er en vanskelig kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

De siste ukene har jeg imidlertid testet litt med innkjøpte blykuler (165 grs .311 uten gas check). Presisjonen har mildt sagt vært patetisk. Har skutt dem både som .311 og nedsizet til .309. Gikk bedre med .309, men fortsatt elendig presisjon.

 

Når det går "dårlig" kan det være en ide å gå back to basic. Det vil si at når presisjonen er dårlig er det også stor fare for at du blyer løpet. Har du først fått blying i løpet så får du ikke god presisjon. Da er det bare grundig pussing som gjelder og så lade på nytt.

Kuler uten GC skal du være snill med, det vil si mild ladning og riktig krutt.

Det er forresten en god ide å starte med forsiktig ladning uansett og så øke etter hvert. Min erfaring er at tunge kuler går best.

Det er med bly som med mantlede kuler, du oppnår ikke nødvendigvis best presisjon med høyest fart, snarere tvert imot.

MEN, det er ikke en sniperrifle du holder på med så en må også være realist iforhold til riflens yteevne mht. til presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Heia! Ja, jeg er veldig klar over at man ikke skal ha store forventninger til presisjon med denne børsa. Målet er å kunne bruke den på rådyrjakt opp til 100 meters hold (og kanskje helst bare 70 meter).

 

Med det som premiss er jeg fornøyd om jeg samler på 10 cm på 100 meter liggende uten anlegg. De mantlede kulene jeg har testet har ligget rundt der, særlig med litt kjøletid mellom skuddene. Har testet både woodleigh, sierra og berrys + en til som jeg ikke husker i farten. Jeg sikter gjennom en Aimpoint rødpkt uten forstørring.

 

Det påfallende med blykulene jeg tester er at de legger seg betydelig lavere på skiva enn de mantlede. 25-30 cm. Spredningen kommer først og fremst i sideretning (25-35 cm). Som en skrev over her, så er det nok en viss fare for blying i løpet. Første post er derfor grundig puss med kobberbørste og leadaway-kluter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...