Jump to content

Thompson Contender


The Kid

Recommended Posts

Sikkert et fint program (jeg liker å regne ut slikt for hånd på min gode gamle HP)

Skulle jeg brukt HP (RPN), ville jeg ihvertfall gått skoene av meg. Yoda-matte er ikke min sterke side - da har jeg mer tro på krystallkule! Eller en skikkelig TI-kalkulator som ikke insisterer på å rygge inn i uttrykket - bort fra svaret :-)

 

HP - Med Ræva Inn I Fortiden!

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på ny og gammel Thompson Contender?

 

Er det bare at låskassa er sterkere, eller passer ikke løpa om hverandre?

 

Hvem selger disse i Norge?

 

Passer skjefter og fortre om hverandre på ny og gammel Thompson Contender?

 

Noen som har noe peiling på pris på noe sånt (nytt)?

 

Er disse noe vanskligere enn andre våpen å få tillatelse til og å erverve?

 

Ta det med ro Per, vi er for lengst borte fra det som VAR tråden her!

(etter at the Kid velligst lot oss bruke den)

 

Jeg reagerte på noe som var unøyaktig skrevet (og muligens unøyaktig lest av meg) ikke så VELDIG forskjellig fra deg. Fokus på Fulmen, han er den som har bidratt med noe av betydning her.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, Morten. Du får holde deg til den krykka di du, ikke alle som har intellektuell kapasitet til å regne på en skikkelig kalkulator. Du bruker vel parenteser også du vel *knise*

 

Keith, kan alltids kverne noen tall gjennom QuickLoad om du gir meg mer data som løpslengde og kule (du mente vel ikke det med 355grs?). Har du hylsevolum også så blir ting litt mer nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, Morten. Du får holde deg til den krykka di du, ikke alle som har intellektuell kapasitet til å regne på en skikkelig kalkulator. Du bruker vel parenteser også du vel *knise*

 

Keith, kan alltids kverne noen tall gjennom QuickLoad om du gir meg mer data som løpslengde og kule (du mente vel ikke det med 355grs?). Har du hylsevolum også så blir ting litt mer nøyaktig.

 

Javel nå har Svartekunstnerne holdt tråden i live med Smalltalk fra Bakrommet:

 

.338 Whisper, basert på 7mm BR, halsen åpnet har om vi ser på / BR hylsa et volum på 2,51 CC eller 38.80 grains vann i følge kokeboka mi, kan vi bruke det?

 

 

SKREIV jeg 355 grains kule? Mente 255 i allefall.

 

Løpslengde i Contenderen 14 tommer

 

Utgangshastighet 320 m/s, 420 m/s og 620 m/s, det skulle holde til hysjladninger, Rådyr og Elg, og i følge Svartekunstner og Mentor Morten på tlf her om kvelden så KAN man ta .338 Whisper opp til Elg.

 

Øøøø mens du er i gang Fulmen kan du regne ut for 23 tommers løp også, det kan tenkes det blir flere løp her, flere løp, men færre pistoler (konstant antall munninger) her skal ryddes i våpenskap og på veggstativ, stål som støver ned er det ingen mening i - del godene!

 

Til slutt: hvor fanken får jeg tak i Quickload?

Link to comment
Share on other sites

Må bare spørre om noe heilt anna...

 

Er det lov til og registrere en contender (pistol)

og sette på rifle løp og riflestokk og dra på jakt med dette?

blir ikke det det samme som og jakte med håndvåpen??

og hvis ikke jeg tar helt feil så er vel ikke det lov her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Må bare spørre om noe heilt anna...

 

Er det lov til og registrere en contender (pistol)

og sette på rifle løp og riflestokk og dra på jakt med dette?

blir ikke det det samme som og jakte med håndvåpen??

og hvis ikke jeg tar helt feil så er vel ikke det lov her i landet?

 

Jeg søkte jeg og fikk tillatelse til rifleløp for jakt på en pistol. Måtte spesifisere ganske klart jaktformål, løpslengde og kaliber.

 

Det eneste som er vanskelig å få tak i er jo løp, kolbe og fortre er en trebit eller en plastbit og i fritt salg....

 

Litt morsomt: måtte nesten sverge på bibelen (mye vits i det for en vantro som meg!) på at det var et rifleløp OVER minimumslengden, sjefen virka veldig opptatt av at jeg ikke skulle forsøke å lure til meg et pistolløp under dekke av at det egentlig var rifle.... Når det kom dok på at løpet var på 23 tommer så var det ok.

Så prioriteringen kan kanskje være situasjonsbestemt: i ett tilfelle er det viktig at ikke en pistol skal bygges om, i et annet tilfelle er det viktig at det ikke kommer pistolløp inn i landet uten at det registreres og stemples? Og enda mer morsomt: dersom denne lengden var så viktig; har de ikke hørt om WEC-gunsmithing og baufil?

 

Men kaliber...

Det var det som var verst - jeg skulle selvsagt ikke ha et standardkaliber, og capo la tutti tutti trodde selvsagt han var våpenekspert, politihøgskole og fremtredende medlem av storviltlaget, også kom det en søknad på en mystisk patron INGEN hadde hørt om (kan ikke noen KURSE folka i PoD og Kripos som driver med slikt.......)

 

Nåvel etter runder med specs og henvisninger til data (anslagsenergi på 100 meter og annet), så FIKK jeg tillatelsen, så det går an. Forbered deg på en lang ventetid, så ikke tro du kan kjøpe av vanlige privatfolk, selv i Norge, med begrenset marked for slikt, blir det antakelig solgt til noen andre før papirene kommer.....

 

Trist men sant.

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke en 250grs kule, så jeg bruker 250grs Hornady RN for beregningene. Hylsevolum er i QL oppgitt til 43grs H2O. 520m/s er max innenfor 2300 bar som jeg regner som et forsvarlig maxtrykk.

 

320m/s:

9,4grs N310 / 2230bar

9,7grs N320 / 2020bar

 

420m/s:

15,6grs N105 / 2210bar

17,7grs N110/ 1710bar

 

520m/s:

33,3grs N135 / 2300bar

 

Disse ladningene, hva ville utgangshastighet bli for disse ut av et 23" løp, sånn ca?

 

Eller på en annen måte i gjennomsnitt hvor mye øker utgangshastighet med pr tomme løp?

25 fps (ca 7 m/s) pr tomme? 50 fps (ca 15 m/s) pr tomme?

 

Og Quickload?

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var da som pokker. Tror jeg har kjørt disse tallene med feil settdybde (1mm), må nesten kjøre det på nytt. Med 6mm burde det bli som følger:

 

Kaliber - 338 Whisper

Hylsevolum - 43grs H2O

Kule - Hornady 250grs RN

Patronlengde - 62,3mm

 

 

14" løp:

 

320m/s:

9,4grs N320 / 2190bar

 

420m/s:

17,0grs N110/ 1800bar

 

510m/s:

31,1grs N135 / 2300bar

 

 

Og for 23" løp:

 

 

9,4grs N320: 305m/s (løpsfriksjonen tar over her)

 

17,0grs N110: 432m/s

 

31,1grs N135: 564m/s

 

 

Subladning for 23" løp blir:

10,1grs N330 / 2170bar.

 

 

Dette er selvfølgelig bare teoretiske data og er kun ment som en pekepinn på hva patronen kan klare.

 

Quickload får du her:

http://www.neconos.com/

Link to comment
Share on other sites

Dæven steike:

 

"Og for 23" løp:

 

9,4grs N320: 305m/s (løpsfriksjonen tar over her)"

 

NO VART Æ IMPONERT!

 

Har fått svar på mer enn jeg spurte om, mer enn jeg hadde våget å spørre om!!

Går an å ha det moro med rare løp og kaliber!

 

Morten V nevnte noe om en 500 Whisper og legal hush på rådyr..... finnes det en egen Whisper-klan?

Link to comment
Share on other sites

Feil - 500 Whisper er tillatt på storvilt, gitt tung nok kule og ekspansjon...

 

Whisper-klan? Har jeg aldri hørt om ;-)

 

 

Der ser du! Selv den som er interessert, men dessverre bare utstyrt med alminnelig evner (det er sågar stilt under debatt!) klarer å følge med i timen.

 

En Whisper-klan burde vært et Folkekrav fra en Overveldende Majoritet, til fortrengelse for slike minoritets-snurrigheter som "Tikkalosje" og "6,5x55" (det siste strykes selvsagt av sensuren....)

 

I allefall må en ovebevisende talsmann for denne teknologi lage en oversikt over hvor man finner opplysninger og lidelsesfeller, og - i respekt for trådstarter - alle T/C eiere må bibringes de fordeler det kan ha å kikke grundig på dette, for her er det mye moro enten man har kort eller kortere kolbe!

:)

Link to comment
Share on other sites

Men hvis jeg har en godkjent søknad på en 30-30win enkeltskudds rifle, og noen vil selge meg en T/C i dette kaliberet. er det da noen problem og handle denne av en privat person?? eller gjelder det bare hvis den er registrert som pistol at det er sånn et veldig sirkus?

Link to comment
Share on other sites

Er den registrert som rifle, er det vel bare å kjøpe.

 

Men for all del IKKE sett på den pistolkolbe og kort løp, for da er alle helveters jækelskap løs!

(en slik ondsinnet sak sniker seg ut om natten på egen hånd og er en konstant trussel for etatens Flygende Patruljer....)

 

Du må i allefall ikke bli TATT mens du gjør det..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var da som pokker. Tror jeg har kjørt disse tallene med feil settdybde (1mm), må nesten kjøre det på nytt. Med 6mm burde det bli som følger:

 

Kaliber - 338 Whisper

Hylsevolum - 43grs H2O

Kule - Hornady 250grs RN

Patronlengde - 62,3mm

 

 

14" løp:

 

320m/s:

9,4grs N320 / 2190bar

 

420m/s:

17,0grs N110/ 1800bar

 

510m/s:

31,1grs N135 / 2300bar

 

 

Og for 23" løp:

 

 

9,4grs N320: 305m/s (løpsfriksjonen tar over her)

 

17,0grs N110: 432m/s

 

31,1grs N135: 564m/s

 

 

Subladning for 23" løp blir:

10,1grs N330 / 2170bar.

 

 

Dette er selvfølgelig bare teoretiske data og er kun ment som en pekepinn på hva patronen kan klare.

 

Quickload får du her:

http://www.neconos.com/

 

Fulmen, jeg har fått peiling på enda et par kuler som kunne vært morsomt å sammenligne her:

 

Vapentidningen omtaler .338 Federal og gir data og Ladeboken har selvsagt data for 338-06

 

Og da kommer et par interessante kuler opp men hvor blir det fornuftig å legge seg for samme trykk og belastning på den stakkars Contenderen:

 

Speer .338 SSP 275 grain

 

Federal .338 Fusion 200 grain

 

Fortsatt takk for lånet av trå Kid, og ærbødighet til QL-trollerimester Fulmen!

Link to comment
Share on other sites

275grs kula til Speer gikk ut av produksjon for 3-4, år siden.

Skulle likt og hatt den i 338-06en min...

Vet ikke hvorfor den er med i ladeboken nr.6.... :?

 

Det kommer kanskje større utvalg nå, etter at Federal kom ut med 338 Fereal (338-08)

 

Hva er tyngste kuler som er å få? 338-06 er antakelig en brukandes patron? (men litt mye til Contender for a holde ei stortå inne i tråden....)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...