Jump to content

Links skyttere som bruker høyre-våpen?


Litago

Recommended Posts

har skutt noen høyre rifler og jeg er selv venstrehendt finnes det en god måte og lære seg og bruke begge deler komfortabelt?

 

Trening, trening og trening... Til slutt har du funnet din måte å takle rex-rifla og bolten på.

Jeg merker nå (etter 200-300skudd) at jeg ikke sliter nevneverdig med salongen min, som er høyrestyrt. Men det er alltid en luksus å skyte med .223'en som er venstrestyrt :D

Link to comment
Share on other sites

Er venstrehendt og har venstredominant øye og burde skyte venstre, men har to høyrerifler, en i .222 og en i .308. I tillegg har jeg (rettere sagt jentungen) en .22 lr halvauto for høyreskyting, men som har nøytral kolbe. Hun er "mer links" enn meg.

 

I tillegg har jeg en halvautohagle for høyreskyting. Denne har jeg gjort om til links da jeg skal prøve å tilvenne meg venstreskyting.

 

Spørs om jeg ikke er litt klønete "satt opp" fra naturens side, siden jeg ikke er rent venstrehendt! Skriver med venstre, spiller (spilte...) fotball med venstre (men har/hadde null problemer med å treffe ballen og gjøre ting med den) og har venstredominant øye. Resten klarer jeg like greit/bedre med høyre...

 

Ambidekstri kaller man vel dette...

Link to comment
Share on other sites

Er venstreøyd, venstrehendt men har skutt med "høyre-rifler" i flere år, men ble aldri komfortabel med det uansett hva jeg gjorde.

 

Nå har jeg .30-06 (A-bolt) i links, salong (CZ-ettellerannet) i links.. og stortrives med det. Blir nok en links .223 fra CZ om ikke alt for lenge.

Gidder rett og slett ikke fikle med rifler med hevearmen på feil side...

 

Har også en Mossberg pumpe og en Marlin bøylerifle (.44 MAG) de funker greit, bortsett fra at sikringen er "bak frem" er de greie å skyte med for en med høyrearmen på feil side.

 

Har noen håndvåpen og, og de er kun "høyre-våpen" (bortsett fra Pardinien i .22 som har KN-skjefte i linkversjon.

Litt knøvlete å lade revolverne, men ellers ok.

Link to comment
Share on other sites

Høyrehendt men med syn (nesten) bare på venstre øye. Har vokst opp med å skyte på venstre side med våpen beregnet på høyre side. Stående og knestående er "greit nok" men liggende er litt klønete. Det tar uansett lengre tid enn med et våpen tilpasset venstrebruk pga ladegrep ikke blir gjort mens siktet ligger på målet og man må få våpnet i stilling igjen etter hvert ladegrep.

 

Kjøpt meg halvautomat salong i hine hårde dager straks etter bestått jegerprøve nettopp pga dette. Har ikke angret et sekund.

Forsvarets våpen var greie å bruke på venstre side da det aller meste var auto.

 

I voksen alder har jeg skaffet meg venstrevåpen når jeg har gått til innkjøp. Angrer ikke et sekund på det. Bruktmarkedet for venstrevåpen er glohett ser det ut til så jeg får alltids solgt det jeg har kjøpt hvis jeg vil bytte igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...