Jump to content

Hagle til links-skytter


Einride

Recommended Posts

Etter utallige timar på Google, Youtube og "lurking" på forumet her fann eg ut at det kanskje var på tide å berre spørre. Med jegerprøven framleis friskt i minne er eg no på utkikk etter ei hagle. "Utfordringen" (bortsett frå skyteferdighetane :lol: ) er at eg skyter links.

 

Det eg ser på mange halvauto og pumpehagler er at dei ofte har sikringen ved avtrekkaren, og sjølvsagt på "feil" side. Nokre av dei kan ein vel snu eller bytte til ein som går andre vegen, men det er vel neppe tilfelle for alle?

 

O/U, pumpe eller halvauto betyr egentlig ikkje så mykje, sjølv om eg heller litt meir mot dei to sistnevnte. Eg er i første omgang på utkikk etter ei god "all-round" hagle som fungerar godt både til jakt og på leirduebanen. Prismessig vil eg gjerne holde meg under ca 6-7000 kr sidan eg også har planar om ei rifle i nær framtid (dukkar nok opp ein tråd i rifleforumet snart :smile: ).

 

Set stor pris på alt av tips og forslag!

Link to comment
Share on other sites

lærduer/ett skudd om gangen/rett stokk/ links nøytral baikal 18mm. senere når hobbyen vokser så er det bare å kjøpe børse fra øvrste hylle....neste steg er beretta/browning/winchester. men finn ut hvor inntresert du er i skyting først.jakt- fremdeles baikal. skal hobbyen "forfines" så oppsøk nærmeste forhandler som leser hvordan du skyter/tar annlegg, dei skal kunne gi gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Remington 870 12/76 i links da jeg stod med samme problemstilling som deg. Enkel, pålitelig, billig og flott pumpehagle. Så hvis jeg i fremtiden ser at dette er noe jeg bruker mye oppgradere jeg gjerne til noe dyrere, bedre og tilpasset meg på sikt. Hvis ikke har jeg en helt grei hagle uansett stående som ikke svir så mye i lommeboken.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspel så langt!

 

Har kikka litt på Remington 870, ser ut til å vere ei godt likt hagle. Finner riktignok berre den i links i tre, ikkje syntetisk?

 

Kva med Mossberg 500, eventuelt 935, har nokon gode/dårlige erfaringar med dei? Der sitter i alle fall sikringen på kolbehalsen.

 

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo gå for den børsa jeg har hørt/sett en god del linkskyttere bruker, inkl. meg selv: Lanber gyttorp ;) tror stokkene er litt tørre når de kommer fra produsenten, men med en brukbar dose stokkolje, så begynner den jaggu å komme seg den og :) angrer ikke på kjøpet annet at jeg nå går å sikler på en banebørse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo gå for den børsa jeg har hørt/sett en god del linkskyttere bruker, inkl. meg selv: Lanber gyttorp ;) tror stokkene er litt tørre når de kommer fra produsenten, men med en brukbar dose stokkolje, så begynner den jaggu å komme seg den og :) angrer ikke på kjøpet annet at jeg nå går å sikler på en banebørse :wink:

 

Det du beskriver ,minner mistenkelig mye om meg. Det er faktisk akkurat samme historien! Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte Lanber Gyttorp!

Link to comment
Share on other sites

Det eg ser på mange halvauto og pumpehagler er at dei ofte har sikringen ved avtrekkaren, og sjølvsagt på "feil" side. Nokre av dei kan ein vel snu eller bytte til ein som går andre vegen, men det er vel neppe tilfelle for alle?

 

Kjøpte meg en brukt Beretta 391 Urika halvautomat for en tid siden. Her sitter sikringen foran avtrekkeren. Denne kan enkelt snus til links. Regner med at det gjelder flere andre halvautoer og. I tillegg kan man med flere halvautoer også bytte eller snu shimsen som sitter inni kolben og foran, mellom kolben og låskassa, slik at man kan få riktig cast off.

 

Mulig de billigste halvautoene og pumpehaglene ikke har slike shims? Har ikke sjekket selv, med unntak av at jeg fikk høre at Yildiz ikke har det. Har ikke sett på den selv.

 

Ulempen ved å "bygge" om en høyre halvauto er at utkasteråpningen er på høyre side, og det får man ikke gjort noe med. Jeg har byttet fra høyre- til venstreskyting, men er fremdeles usikker på om det stemmer for meg. Er venstrehendt, har venstredominant øye, men har alltid skutt med høyre slik at det er helt bakvendt for meg å skyte med venstre enda! Blir jeg ikke fortrolig med venstreskyting, får jeg bare gå tilbake til høyre. Derfor valgte jeg halvauto som kunne gjøres om fremfor ren linkshagle. Nå har ikke jeg skutt stort med hagla enda, kun 50 skudd, men har ikke hatt noe problem med hylseutkast eller noe annet. Noen har kanskje hatt problemer med det?

 

Er du 100 % sikker på at du i fremtiden kommer til å bare skyte med venstre, er det jo like greit å gå for ren linkshagle, også halvauto eller pumpehagle med hylseutkastet på venstre side. Ikke lett å få tak i på direkten, og det er sikkert noe lenger ventetid om man må bestille (?), i tillegg til at prisen ofte er litt høyere for linksvåpen.

 

Sett på brukt? Vet at Jakt&Friluft hadde en Remington halvauto links til salgs en god stund, men finner ikke annonsen på Finn.no lenger. Den var billig. Husker ikke prisen, men det var under 6 000,- mener jeg å huske. Går an å kontakte dem og høre om ikke annet.

 

Ellers er jo greit utvalg i o/u hagler i links, både nytt og brukt. Personlig liker jeg ikke disse "skytemaskinene", halvautomat og pumpe, da de ikke gir meg noen riktig "feeling", og når man ikke har lov å ha mer enn to skudd i børsa på jakt uansett, samtidig som man bare har ett løp med èn trangboring, forsvinner noe av poenget synes jeg, men det er jo individuelt hva man liker og ikke liker. En fordel med hagler som kan shimses i ulike retninger er for øvrig at man med enkle grep kan tilpasse hagla til seg selv. Er man uheldig og kjøper en o/u eller s/s som man finner ut ikke passer helt, må man gjerne frem med fila og pussepapir. Det ble halvauto på meg bare pga at jeg har muligheten til å justere hagla tilbake til høyre om jeg vil det. Funker det bra, skal frøkna i heimen få den heeelt gratis av meg når/hvis hun vil begynne med fuglejakt! Hun ser ut til å være linksskytter selv. Da blir det i så fall links o/u på meg, en gammel Merkel om en får tak i en slik links...

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar!

 

Har sett på Lanber Gyttorp, og har også prøvd ein av desse, riktignok ikkje i links-utgåve. Problemet der var litt mykje cast-off i kolben, så den "satt" jo då ikkje heilt som den skulle. Der synst eg halv-autoane har hatt ein fordel (dei få eg har prøvd i alle fall!), med relativt rett kolbe (samt ofte mulighet for enkel justering ved hjelp av shims).

 

Får ta turen innom Våpen-Søilen ein av dagane og sjå om dei har Lanber inne i links. Blir nok sikkert ein tur ut til Bergen Aktiv også for å sjå kva dei har inne :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...