Jump to content

Spørsmål angående kal 16 lading


mar.j.kar

Recommended Posts

(For ordens skyld må jeg først si at jeg ikke har fått startet opp med hagleladingen ennå, men er godt på vei. Har det meste av utstyret klart. Har mye erfaring med riflelading, men kan sikkert fremstå som litt "dum" når det gjelder haglelading, rett og slett fordi jeg hittil har null praktisk efaring.

 

Jeg begynner ikke i feil ende, men vurderer haglekjøpet litt ut ifra mulighetene innen det å lade selv. Har tenkt og fundert litt i det seinere, men ikke greid å finne svaret selv i bøkene mine eller på nett.)

 

Har en gammel kal 16 for hånden som ikke kan ta 70mm hylser pga utkasteråpningen.

 

Finner mest 16/70 ladedata i bøkene mine, og ser klart fordelen dette gir fremfor 65-67mm mtp ant hagl.

 

Har en teori: Tenker på evt å rullebrette... Vil jeg kunne benytte meg av 70mm ladedata ? Altså, ved at jeg korter ned lengden på selve hylsa slik at den er kortere utstrakt ift stjernebrett. Dette bare for å få den ut utkasteråpningen.

 

Tar imot innspill på gode (korte) hagleladninger i kal 16 som kan brukes på skogsfugljakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Som deg lar jeg det gå mest i kaliber 16, og jeg har også våpen som ikke tar 70mm patroner.

 

Ladedata på nett for dette kaliberet er veldig ofte oppgitt som 70mm eller 2-3/4". Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis stemmer. Jeg lader 28 gram og 32 gram, og med rett wad får jeg pakket dette inn i 67mm hylser uten problemer, selv om dataene er spesifisert som 70mm.

 

Vær klar over at du har mulighet til å komprimere dempingen på bly/vismut/nice-shotwads før du heller i haglet, Mec sine ladepresser har en graderingsfunksjon med en fjær for å få dette likt hver gang.

 

Lader du med vismut har du også muligheten til å bruke fiberwads, og med et noenlunde utvalg har du muligheten til å skreddersy lengden på patronene.

 

I det siste har jeg begynt å rullekrympe patroner. Jeg kjøpte et billig håndverktøy fra Siarm i italia, og det stemmer at ferdig produkt blir noe kortere. Har dessverre ikke målt forskjellen, men den bør logisk være radiusen av flaten på stjernebretten. Jeg rullekrymper hovedsaklig svartkruttpatroner, men det er så lettvint å få fin krymp at jeg tenker at røyksvakpatronene også vil få samme behandling etter hvert. Lader du mange forskjellige typer skudd, slipper du arbeidet med å stille om pressen mellom hver type.

 

Dette er kun mine erfaringer, det bør være flere her på forumet som kan komme med innspill.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått, er det ingen fare forbundet med å rullekrympe, istenfor å brette. (trykkmessig)

Jeg bruker ofte data for 70mm hylse, til mine ladninger i 67mm hylse. (da med stjernebrett.)

 

Ps.

Kaliber 16 ruler :D

Link to comment
Share on other sites

Supert! Nå ble jeg glad. Det virker jo så lett og greit...

 

Jeg har hatt utstyret stående i et par år nå, og har nok kviet meg litt for å komme igang... Tror det er fordi hagleladingen virker mer komplisert og innviklet enn det som er tilfellet, samt at ladebøkene er på "utendlandsk".

 

Er det mulig å få noen oppskrifter på pm, så kan jeg sammenligne med det jeg finner i bøkene?

 

Veldig interessert i 32g ladningen!;)

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått, er det ingen fare forbundet med å rullekrympe, istenfor å brette. (trykkmessig)

Jeg bruker ofte data for 70mm hylse, til mine ladninger i 67mm hylse. (da med stjernebrett.)

 

Ps.

Kaliber 16 ruler :D

 

Å rullekrympe 70 data i en 70 hylse bør gå bra, gir generelt lavere trykk og hastighet med rullekrymp. Andre veien bør man unngå.

 

70 data i 67 hylser rådet ditt er derimot på jordet. Volumet er betydelig mindre så trykket blir tilsvarende høyere.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell på volumet i og med at man rullekrymper?????? Kan man ikke rullekrympe ei hylse det stod 16/70 på i utgangspunktet, til å bli kortere enn ei orginal 16/67,5 hylse med samme volum som 70mm'ern????

 

Mye av lengde vil jo være stjerne bretten, og volumet man snakker om er jo opp til toppen av hylsa...

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg var litt udetaljert i mitt forrige innlegg.

Mange oppgitte data fungerer ikke så bra i virkeligheten, som på papiret.

Jeg har opplevd at oppgitt data har gitt altfor mye rom til overs i hylsa.

Så istedenfor å legge i OS card eller div. fyllmaterialer, ha jeg brukt 67mm hylse, som har gitt riktig rom til overs for å få fin brett.

Jeg mente IKKE at du skal forsøke å komprimere en ladning som passer bra i 70mm hylse inn i en 67.

 

 

 

Etter hva jeg har forstått, er det ingen fare forbundet med å rullekrympe, istenfor å brette. (trykkmessig)

Jeg bruker ofte data for 70mm hylse, til mine ladninger i 67mm hylse. (da med stjernebrett.)

 

 

 

70 data i 67 hylser rådet ditt er derimot på jordet. Volumet er betydelig mindre så trykket blir tilsvarende høyere.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Wadene er lik. Ballisticproducts har bar gitt de nye navn (og pris) for å skape full forvirring.

Vær obs på at de kommer i forskjellige lengder!

 

Jeg kjøper mine fra Siarm. Der koster de nesten ikke penger :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

2100!? Du har sikret deg for en stund da.. :)

Ser det snakkes om at det er to forskjellige lengder på disse. Den totale lengden er prikk lik(jeg har begge, og har målt), men undersiden har litt forskjellig design. Den ene har pigger på undersiden, mens den andre har 6 "tenner".

Den med "tenner" vil synke litt lengere ned på kruttet, og gi lett mer rom til overs, iflg BPI. Jeg har ikke sjekket enda om dette er tilfelle i praksis.

Den øvrige designen, gas seal osv. er helt lik.

 

Mye du mangler før det blir produksjonstart?

 

Jeg har fått en ny hagle i hus, så nå tenkte jeg å rigge ladebenken for haglelading igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Har nok en god stund og litt til ja, men siden det er frakta som koster så jeg ingen grunn til å ikke fordele fraktkost på flere wads. Har tusen stk. i hver lengde og 100 av en annen type.

 

Tror jeg har det meste nå for å starte opp. Skal bare skyte meg noen tomhylser fra jaguar gamebore lerduepatroner og pusse opp badet ferdig så er jeg i gang. Dette blir klart og prøveskutt i god tid før jakta så jeg er i rute. Satser på å starte med ladedata fra revise-tabellen til 16ga.com. Fikk jo trykkuttalelse fra Beschussamt om hva drillingen tåler også så da vet jeg hva jeg skal holde meg innenfor av trykk på ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Hylser uten hette, vet jeg ikke om er å få kjøpt..

Hva slags hagle er det du har, som ikke tåler trykket?

Har du snakket med børsemaker?

 

Kan vurdere å donere noen hylser til deg, men har ikke helt oversikt over beholdningen.

Jeg lader bare til jakt og testing, så hylser vil antageligvis bli i overskudd utover sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Hylser er vanskelig å få tak i. Tror jeg har googlet til det blødde fra øynene, uten suksess. Har sendt forespørsel i øst og vest uten suksess. Inkl. oncefiredhulls.com. Det som kan bestilles urtenlands er primet og derfor ikke aktuelt. Fikk heldigvis klarsignal for å skyte stål i det ene løpet mitt, men føler ikke for å druse avgårde tusenvis av skudd. Skulle gjerne hatt noe annet enn chedditehylser også. Litt tricky å finne gode oppsett for lading av disse med tilgjengelige tennhetter. Kjøper gjerne tomhylser dersom det er noen som har noe annett enn cheddite/fiocchi-hylser

Link to comment
Share on other sites

Har ikke handlet på disse sitene, vet bare at hjemmelading er mye vanligere "øst i verden" enn her hjemme, og at det ofte er lettere å finne "ukurante" komponenter.

 

Den du spør om står det følgende på:

 

1.10 грн.

На складе: есть

Код товара: 16PE-GREEN

Пластиковые гильзы 16-й калибр, 70 мм, под еврокапсюль (без капсюля). Минимальный заказ 50 штук. Цена за 1 штуку.

 

Dvs 1,10 Hrvyna per stykk, minstebestiling 50 stk, uten hette, og det sies de er laget for "Euro-hette", og det betyr formodentlig at man ikke nødvendigvi må ha russiske tennhetter for å få de til å funke.

 

Har søkt på 16PE-Green og får ikke fram noe entydig svar, men i og med at det brukes engelsk så er det grunn til å tro at det dreier seg om vestlige hylser, og ikke russiske.

 

Ellers er det jo bare å ringe og høre med dem:

 

Контактный телефон:

 

+38 (О94) 926-2О-О7 (звонки принмаются только в рабочее время)

 

De sier riktignok at de ikke sender til utlandet, men det kan det sikkert finnes løsninger på, man får ringe sine bekjente i Ukraina.

Наш магазин не производит отправку товара "наложенным платежом" и за рубеж

 

Epost: reloading.com.ua@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...