Jump to content

Skaffe primer - fio 616/ched. 209. hvor?


birgerdammen

Recommended Posts

Takk for rask respons. Har sjekket med Trond, han har bare Rem 209 STS inne, og det virker som om det er ganske tørke på en del andre leveringer for ham. Fio 616 i løpet av året er jo noe, men litt seint for årets jakt kanskje :shock:

 

bharsvik:

Er det ikke noen tillatelser du trenger for å innføre disse? Jeg har googlet til det blør fra øyene, og har foreløpig kjørt meg fast på Altinn etter å ha funnet lenke til innførselsøknad på dsb.no. men mangler koder for å få logga meg inn. Lettvint prosess dette :?

Link to comment
Share on other sites

Jo, la absolutt merke til det, men regna ikke med at:

 

A. Du bor i nord-Sverige og ikke trenger å krysse grensa

 

B. At det er andre regler for grensekryssing i nord

 

C. At du fraktet 1000 tennhetter til Norge i kroppens nedre hulrom

 

D. At du satser våpenkortene dine på smugling av tennhetter liggende på dashbordet

 

 

:D:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

:lol: Med 1000 tennhetter i kroppens hulrom, kan jo ladingen utvikle seg til å bli en skikkelig drittjobb :lol:

Men seriøst, dersom herr Alvestad kun har remington hetter, ville jeg sjekket litt i ladetabellene, og evt. funnet en oppskrift som som bruker nettop denne.

 

Cheddite hetta ville jeg uansett ligget langt unna, har dårlig erfaring med denne. Punktering med påfølgende skjærebrenneeffekt mot tennstiften kan umulig være bra i lengden.

Link to comment
Share on other sites

:D Kan bli en krevende jobb ja. Har lest noe av det samme om chedditehettene på 16ga.com. Da gjenstår fio 616 hetter på de ladedataene jeg har funnet for chedditehylser og hodgson krutt. Dersom noen har ladedata med remSTS hetter, chedditehylser og hodgson krutt ville det vært til stor hjelp. Eventuelt annet krutt som kan skaffes i norge
Link to comment
Share on other sites

Lite data å velge i da ja.. Whinchester polyformed er den samme som cheddite hylsa står det i disse tabellene.. Der er en del data for rem209P som skal være den gamle versjonen av rem209sts.

Til den som tenker på å bruke en annen primer enn hva som er oppgitt, viser testen nedenfor at trykket endrer seg en del.

På en annen side vil en god brett på hylsa, kontra en mindre god brett også gi forskjeller i trykk.

Ikke så lett å være haglpatronlader gitt... :forvirra:

 

 

 

Shotshell Primer Comparison

Winchester 12-Ga. 2-3/4" AA Hull

17.0 Grains IMR 700-X Powder

Greenduster GT 9210-12 Wad

One Ounce No. 8 Lead Shot

 

Primer and Lot Velocity f.p.s. Chamber Pressure p.s.i.

Fed. 209A 03513 1251 (EV 14) 10,860 (EV 600)

CCI-209M D03C 1248 (EV 22) 10,460 (EV 1300)

Win. 209 NFL124 1246 (EV 22) 10,140 (EV 400)

Rem. 209STS 1236 (EV 16) 9,740 (EV 2200)

FIO-616 1234 (EV 28) 9,690 (EV 1600)

CCI-209 B032 1232 (EV 30) 9,650 (EV 2300)

Rem. 209P 127 1228 (EV 34) 8,810 (EV 2200)

Fed. 209 A8702 1226 (EV 18) 9,070 (EV 900)

Win. 209 MDL542 1224 (EV 30) 10,200 (EV 1700)

Cheddite 209 1217 (EV 20) 9,270 (EV 2000)

Link to comment
Share on other sites

Den store fordelen med Fiocchi er at diameteren på dem er litt større enn de fleste andre. Jeg lader hovedsaklig i Gyttorp Steelmaxhylser, og har vært ganske plaget med hetter som faller ut når jeg fyrer dem i pumpe og automat. Dette er verst med hetter fra Remington. Jeg fikk låne og kopiere et verktøy for å klinke/krympe hettelommene av en kar her på kammeret, men det krever at ladeprosessen avbrytes for å gjøre dette. Da jeg lader på en Rcbs the Grand, gjør dette at jeg ikke får utnyttet noe som helst av dennes kapasitet. Dette er årsaken til at jeg er så ivrig på å få tak i Fiocchi. Jeg ser det heller ikke som noen ulempe at det finnes mengder av ladedata for disse hettene.

Link to comment
Share on other sites

Til alle som sliter med komponenter:

 

Ta for deg det du har tilgang på, forbered din egen ladning, lad opp 13 patroner du mener bør funke og få dem testet på Eurenco.

Mener du betaler ca 1000SEK for 3 ladninger (3 x 13 patroner) De håndterer alle kalibre.

 

Blir fort billigere enn post/shipping/henting/Mva osv. Dessuten sitter du da med en ladning du kan skaffe komponenter til neste runde.

 

 

 

 

-Lade-L-

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har ladedata med maks og min, går det ann å "interpolere" litt :wink:

Ser man på Hodgdon sine sider, finner en ofte ladninger oppgitt i min til maks, eller flere ladninger med økende mengde krutt. Ta f.eks en tilfeldig valgt ladning fra Hodgdon med 17,3 til 21,6 gr krutt og Ched.209 hette. Den gir trykk fra 8000 til 11800 psi. Om man antar at et hettebytte på det mest ekstreme endrer trykket med 2000 psi, (noe jeg tviler på :wink: ), kan man legge seg på en ladning midt i eller litt under og være "rimelig sikker" på at trykket ikke burde bli for høyt ved et hettebytte. Hodgdon sier at 18,8 gr gir et trykk på 9300 psi, mens 20,2 gr gir 10600 psi. Ladningen på 18,8 gr burde da være "trygg" uansett primer.

 

Siden ladedata også er oppgitt med hastigheter kan man til en viss grad "verifiser" ladningen ved å måle hastigheten. Hastigheten trenger ikke å si noe om trykket, men opplever man store avvik ut over min og maks ville jeg blitt skeptisk.

 

Jeg har byttet Fio.616 og Ched.209 mot Win.209 og får ca. samme hastighet.

 

Men, og det er et stort men, det tryggeste er å måle eller få målt trykket :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten rapport her: Jeg har prøvd flere typer tennhetter i hylser fra Gyttorp. Problemet er at hettelommene er for slakke så hettene rett og slett ramler ut.

Nå har jeg testladet noen patroner med Fiocchi 616 hetter, og det ble rene julekvelden! Hettene sitter steinhardt nå! Problemet ble med andre ord løst. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vekker en gammel tråd her.

Gikk til innkjøp av remSTS tennhetter fra Alvestad, da ingenting annet var å oppdrive.

Lite data på disse fra tabellene jeg har lest, men så kom jeg over en uttalelse fra produsenten av disse hettene.

De sier at disse erstatter gamle rem209p uten at man trenger å endre data.

Da blir det jo litt enklere å finne en oppskrift for oss som lader kaliber 16! (og kansje andre kaliber også?)

 

Sakset fra Remingtons hjemmeside:

209 Premier® STS® Primers

Extensive testing with a variety of commonly-used reloading powders has shown that new 209 Premier STS primers, in comparison with other commonly-used primers, create reductions of up to 40 percent in the high-to-low spread of velocities in reloads. This resulting improvement in velocity consistency is an important benefit to those reloading target loads for practice or competition. New 209 Premier STS primers can be substituted for Remington's previous 209P primers without changes in published reloading formulas. Check with powder manufacturers for recommendations.

 

TS spør etter data, da forslå jeg disse:

WW 16 Poly 1-1/8 oz. Longshot 25 Rem 209P BPI SG 16 1295 8,300 Hodgdon 2000

WW 16 Poly 1 oz. Longshot 26 Rem 209P BPI SG 16 1350 8,000 Hodgdon 2000

WW 16 Poly 1 oz. Longshot 27.2 Rem 209P BPI SG 16 1400 9,100 Hodgdon 2000 :arrow: Vil tro denne sparker som ett esel! Erfaring jeg har fra andre tilsvarende ladninger er at når man bikker 26++grain longshot på 1oz hagl, så sparker det litt vel mye etter min smak..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...