Jump to content

Beagle som ettersøkshund på elg


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, har ein Beagle på 20 mnd som eg no skal gå opp til prøve med og få godkjend som ettersøkshund.

Ei veke i året jaktar nokre kamerater og eg elg. Tanken er å ha beaglen med som godkjend hund i tilleg til ein annan hund.

 

Men hin dagen snakka eg med oppdrettar, han fraråder å bruka beaglen på elgjakt. Avdi om eg då slapp den seinare, på rådyr og hjort, noko eg og har tenkt, så kunne den slå over på elg om den kom på det. Og då lett bli sparka i hjel om den vart nærgående på elgen. Han meinte den då ikkje vart gammal:-(

 

Så, kva gjer eg? Vert litt nedtur om eg ikkje kan ta hunden med på elgjakt. Eit alternativ et jo å ikkje ta den fram til skoten elg, men veit at fet blir lite realistisk i praksis. Har hatt den med på elgjakt ein sesong, så den har lukta på elg. Men er langt meirintetessert i å følgja spor etter hjort.

 

På førehand takk for råd :-)

Link to comment
Share on other sites

Min dachs jagde elg 1 året sitt i skogen, fikk seg vel en overraskelse antar jeg, den går ikke etter elg lengre, men den sporer elg ja! Så hadde nok ikke bekymret meg så mye! Så dachsen min jager, hare, rev, rådyr og hjort pr dachs dato..... :mrgreen:

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Nå har jeg kun en sesongs erfaring med Beagle, men ble rimelig overrasket over hvor effektiv den var etter hjort. :wink:

Jeg fikk min godkjent på blodspor da den var 9 mnd, og skjøt både elg, hjort og rådyr for han første året. Han prioriterer uten tvil hjorten om den går sammen med elgen- selv om han fikk en litt traumatisk opplevelse etter stålos på kronhjort. :wink: Dagen etter jagde han på nytt og en kompis felte en bukk. Han turte ikke gå bort til bukken før jeg kom til fallet, men han ble faktisk enda ivrigere på hjorten etterpå.

Min Beagle prioriterer så langt hjorten fremfor rådyr også. Jeg ser frem til høsten, da blir han to år og jeg ser han er mye smartere nå en sist høst. Førsteprioritet i sommer er å få han sauerein, slik at jeg kan slippe han tidligere i sessongen 8)

Lykke til med Beagelen din!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Då har me vore på elgjakt, og det gjekk veldig godt. Turde ikkje sleppa hunden, men gjekk etter losen med lang line. Utruleg effektivt og moro både for meg som hundeføreren og dei andre på post. Har og sleppt hunden på hjort. Deg resulterte i ein kort stå-/drivlos det dyret snudde framfor eine posten. Så gjekk det ut i tre fire kilometer og rett til fjells. I sju åtte hundre meters høgde snudde hunden og kom attende i eigne spor (såg på peilaren). Men er framleis usikker på om eg skal sleppa den på rådyrjakt, då det finns elg i terrenget der eg jakter. Eller er det berre å la det stå til?

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tenk deg hva vi nede på østlandet skulle gjort æ... Det kryr av elg, i samtlige rådyr-terreng.. :) men, beagelene jobber trutt allikevel de... Min jager egentlig alt fra elg og nedover, men den gidder ikke holde på med elgen så lenge, skjønner fort at det er rådyr "pappa" vil ha :-)

Men har fått et par fine loser på elg, når han ikke finner rådyr da he,he

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...