Jump to content

1911 for lite slarkete??


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Har en Colt 1911 serie 70 i 9mm. Den er totalt oppsjekka med nytt Bar-sto matchløp, avtrekk, sikter. Når jeg fikk den igjen var den bare utrolig thigt, og virka helt perfekt (i følge en erfaren skytter og børsemaker som titta på den var den en av de thigteste 1911 han hadde kjent på), men presisjonen var lissom ikke som forventa......

 

Nå har jeg testa en masse hjemmeladninger og noe fabrikkammo. Har også skutt litt stevner og trent litt med den, og det virker som om presisjonen blir bedre og bedre etterhvert som den blir brukt.

 

Det jeg begynner å lure på er om den rett og slett var for thigt i tilpassningene, og rett og slett trenger å slite seg til litt før presisjonen blir bra.. Noen som har erfaring??????

Link to comment
Share on other sites

Ett våpen innehar sine toleranser og yter dertil presisjon inntil deler blir slitt og toleransene øker med resultatet av forverret presisjon.

Du ser nok heller nå resultatet av din egen tilpasning til våpenet og trening som resultat av oppnådd bedre presisjon og ikke minst bedre resultater ang presisjon på dine hjemme ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Normalt så er det ikke noe fornuft i at ting skal bli bedre når det slites mere og blir mere slarkete.

Har mere tro på at vist dette er reelt så er det noe som ikke er riktigt tilpasset i utgangspunktet,

eller for marginalt trangt tilpasset.

 

Det kommer også litt an på øya som ser når det gjelder å vurdere hva som er 'tight'. Noen drar

i sleiden frem og tilbake, setter brystkassa stolt frem og konkluderer med at dette var et bra jern,

........og så kan løpet likevel ligge å bevege seg i en for løst tilpasset bushing. En annen

situasjon kan vere at sleiden lugger litt før den løsner, og så tror man at da er ting 'tight og bra'.

I virkligheten så kan man da ha et lite knip (som kan vere mellom sleide/løp eller slidestop/lug) og

som kan kanskje gå seg til ettersom delene slites til. I den grad dette skulle vere tilfelle, så kan

det jo hende at ting blir mere presist etterhvert som desse knipene slites bort 'og blir riktigt'.

Blåfarge eller tush på plasser man mistenker subber vil avklare det.

 

Tilslutt kan det jo hende at alt er 100% ok, men at du blir mere vant til den og skyter bedre.

Det blir derfor vanskeligt å si noe mere konkret.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg vet ikke hvordan du har funnet ut at du ikke er fornøyd med presisjonen, kan bare si selv hva jeg hadde gjort i ditt sted: Det er noe verdensmesterne får til som ikke vi listefyllere klarer :o , og akkurat 9 mm er det kaliberet for meg hvor det er vanskeligst å ikke enten møte eller forberede seg på at skuddet kommer/går av. Det kan ta flere år bare å finne ut at man likevel ikke var så 100% tøff og stabil i avtrekket som man trodde..

Om jeg ikke hadde utført testing av ladninger i en ransom rest, ville jeg aldri latt frihåndsskyting avgjort presisjonen i et våpen - det er rett og slett for mange usikre og menneskelige elementer i det. Som sagt ville jeg satt inn stor innsats i å komme fram til det første målet, nemlig å være sikker på at det er våpenet og ikke meg selv som ikke er presist nok. OM 9mm'eteren din spiser semi Wad-cuttere bly (Og det er lov å bruke bly der du trener), så ville jeg helt klart ladet opp semi-wad-cutterene, eller i verste fall rund-nesede blykuler fra feks Kulegrossisten, og systematisk testet ladninger i en ransom rest. Utgangspunktet til en 1911 er jo at det skal være litt slark, og enig med S.O.N i at alt kan virke tight, men at løps-bushingen/løpet/låsingen kan være feil/slitent. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det må sluttes med synsing og startes med målrettet testing om noe skal oppnås og det er bare en måte å gjøre det på.

1- Tilgang til benk og kronograf. Her og bare her kan presisjon i våpenet bedømmes +riktig faktor som må innehas.

2- Sjekke løpets dimensjon.

3- Rig til benk med påfølgende kronograf og stor hvit skive på 25 meter.

4- På veien til å finne den ladning som gir best presisjon i nettopp ditt våpen har du en jobb å gjøre gjennom systematiske tester av ulike kuletyper og dimensjoner / kruttyper og kruttmengder/patronlengder og faktor skal holde 120

 

10 Patroner av kuletype.

N-320 (velg mengde) COL -27.5/28.0/28.5/29.0

N-320 (øk mengde) COL -27.5/28.0/28.5/29.0

Osv

------------

N-330 (velg mengde) COL -27.5/28.0/28.5/29.0

N-330 (øk mengde) COL -27.5/28.0/28.5/29.0

Osv

-----------

N-340 (velg mengde) COL -27.5/28.0/28.5/29.0

N-330 (øk mengde) COL -27.5/28.0/28.5/29.0

Osv

Skulle du fortsatt ikke være fornøyd med oppnådd presisjon, ny runde med ny kuletype.

Du er i mål da du finner varianten av våpenets beste Presisjon+ bra funksjon uten blying / uforbrent krutt og riktig faktor.

Skulle du ikke finne akseptabel presisjon så kast dritten og kjøp denne;

 

http://www.huntershouse.dk/kat1281-P210 ... get-6.html" target="_blank" target="_blank

 

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Han som bygde din, bygde en 1911 til meg av "skrot" jeg sendte han, hadde ikke fått matchpipa enda så han tilpasset en gammel springfieldpipe, den pipa står i enda mange år etter, pistolen er helt dumt presis tatt utgangspunktet i betraktning. han vet hva han gjør ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Får vel oppdatere denne tråden litt...

 

Det elendige resultatet i Larvik var i alle fall ikke pistolen sin skyld (heller en kraftig senebetennelse i armen om man skal ha noe å skylde på :wink: )

 

Jeg har skutt nærmere 2000 skudd med pistolen nå, og presisjonen er blitt bare bedre og bedre, og nå er jeg veldig fornøyd med samlingene. Skyter greit samlinger på 50-60 mm stående 2 hånds på 25 meter. Og ammo jeg testet tideligere og som spredde 12 - 15 cm samler nå veldig bra.

 

Veldig fornøyd med jobben Baker`n har gjort, og skal ikke se bort fra at det havner en 1911 i .45 hos han etter hvert også.. Pardinin begynner å dra på åra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...