Jump to content

Utfordring til tusenkunstnere!


Mr.Finkelbaum

Recommended Posts

Tipper det enkleste er å begynne med en hylsemater til en av de andre pressene, og så lage montering og mekanisme for innføring av hylsen. Tipper den bør bestå av en rampe som er tilpasset rimmen på hvert hylsekaliber, og så en aktuator eller lignende som dytter hylsa inn. Denne bør bli aktivert av en kontakt som du monterer på ladearmen på pressa, slik at hylsen dyttes på plass akkurat i dèt du gjør tennhette-isettingen.

Link to comment
Share on other sites

billigst

Sannsynligvis

enklest

Definitivt

og kanskje det eneste som virker

Si ikke det - det er mange tusenkunstnere der ute. Jeg er nok en av dem som kunne vurdert å gå i gang med et slikt prosjekt, om ikke annet for å bevise at det faktisk går an :-)

 

Hvis man ser på hvordan hylsematerne faktisk virker i dag, eller for å ta et enda enklere eksempel - matingen av tennhetter, så er jo prinsippet det samme. Rørmating og noe som fører objektet på plass, og samtidig gjør klar til neste operasjon.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa så kommer det vel an på hvor mye du vil gjøre selv. Jeg ville tatt utgangspunkt i en case feeder til en 650 eller 1050 (vet ikke hvilke modeller du får dem til) og så modifisert den til å passe squaredealen.

 

Skal du lage alt selv så blir det nok hakket mer avansert, men hvis du i det minste har bøtta på toppen med den saken som får hylsene på plass i materøret så trenger du kun å konsentrere deg om å hente ut en hylse fra røret og få den på plass i 1. stasjon i karusellen.

 

Det blir nok mye finjustering for å få det 100%, men jeg vil tro det er oppnåelig likevel. Hvis jeg hadde hatt tid kunne jeg tegnet en liten skisse på hvordan jeg ser for meg dette, men det har jeg ikke. Men i korte trekk en skinne som har spor som passer i rimmen til hver hylse, slik at disse alltid holder seg stående. Og så en sylinder (motorisert eller pneumatisk) som fører hylsen fra klar-posisjonen nederst på hylsemater-røret og inn i karusellen, via nevnte skinne. Aktiveringen bør skje ved hjelp av sensor eller bryter som aktiveres idèt tennhetteisettingen er ferdig :)

 

(Jeg har laget fallfigur-blink type skiskytter til luftpistol og der er det også veldig mye finjustering som må til for å få det til å virke hver gang. Ellers har jeg også laget kontrollsystem for skivevendingsanlegg til klubben, se video av prototypen her:

)
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er god plass på squaredealen rett foran der man setter inn hylsene.

 

Og når ladearmen har vært nede og går opp igjen til normal posisjon så dytter man den fremover for å sette inn tennhette i hylsen som nå er kommet til stasjon nummer to. Det beste her er da at karusellen står helt i ro når det skjer, og da har man et par sekunder på hylse-operasjonen mens man gjør dette.

 

Skinnen jeg nevnte bør være utformet slik, som en "clip":

ammo%20stripper.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...