Jump to content

200grs A-Frame i 30-06


elvetom

Recommended Posts

Skal prøve 200grs A-Frame i 30-06 på elgen....men sliter med å finne konkrete ladedata med N-160. Noen som har erfaring med denne kombinasjonen? Denne kula bør vel ha et solid spark i ræva for å sikre en bra ekspansjon..?

 

Du sier det selv..

 

Hvorfor så tung A-frame??? Mange jeg kjenner bruker 165 grs A-frame på elg. God skuddeffekt, god gjennomtregning og mange "knall-og-fall" situasjoner. En A-frame holder 95-100% restvekt, derfor kan du velge 165grs. En 200grs Oryx vil ofte veie 160-170grs etter ekspansjon på korte hold...

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker ei tyngere kule enn "standarden" på 180 grs, ville jeg heller sett på Woodleigh sine.

 

I de hastighetene som 30-06 operer i mener jeg at Woodleigh vill gi bedre/større ekspansjon, samt sikre meget god dybde og ofte gjennomskyting.

Har benyttet 250 grs RN i 35 Whelen i mange år og har fortsatt til gode å finne igjen en eneste kule hverken fra hjort eller elg.

Brukte også Woodleigh i 338 Winmag de årene jeg jaktet med dette kaliberet, og var svært godt fornøyd.

Selv om den ekspanderer godt (er forholdsvis myk), holder den på blyet og dermed høy restvekt og fin dybdevirkning.

Ser at Midway har både 200 grs og 240 grs på lager, samt at 220 kan restbestilles.

 

A-Frame har jeg kun brukt i 375 H&H og med svært godt resultat i Sør Afrika.

Etter min erfaring ekspanderer den mindre enn Woodleigh og plystrer vanligvis gjennom det meste en skyter på.

 

Typisk Woodleigh, denne plukket ut av en stor waterbuck skutt i front med 338 Winmag.

Fant kula igjen i levra.

Skal love at denne lagde sårkanal, og restvekta var ca 90%

woodleigh338001.jpg

woodleigh338002.jpg

 

270 grs A-Frame plukket ut av en Blue Wildebeest skutt i RSA med 375 H&H.

Jakt2008010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke gi deg ladedata med det kruttet til disse kulene, men har brukt denne kula omtrent siden den kom på markedet i mine 30-06. Den krever speed og for meg som skyter så godt som alle elgene i los på korte hold, så har den forsåvidt funka greit. At den har vært i bruk mer enn 20 år sier jo sitt. Det jeg mistenker er at de har begynt å lage dem ennå litt hardere de seinere årene. Trolig med bakgrunn i at det er blitt så mange sånne derre super sonic hyper express magnum kalibre. Siste lot jeg gikk til innkjøp av blir trolig min siste. Er ikke så fornøyd lengre. Ekspanderer lite og og gir mindre merkbar skuddreaksjon. Lader mine med Norma URP og har knall presisjon. Forsøkte for mange år siden å gå over til 165 grs A-Frame, men greide aldri å få den presisjonen jeg ønsket med den kula. Innbiller meg at det er fordi deleveggen sitter veldig langt fram i den, men det er trolig bare innbilning og et bevis på min udugelighet som hjemmelader og skytter. Det er i alle fall ikke kulevekta som ikke passer i våpnene mine, for "moderne lokal forskning" har gitt kjemperesultater med 165 grs Deep Curl og 165 grs Nort Fork. Førstnevnte har jeg ikke brukt på vilt ennå, bare papp. Sistnevnte har utført mange oppdrag på foreskrevet reklameplakat-vis.

 

Mitt førstevalg av super duper unødvendig fantastico premium i dag er North Fork, uansett kulevekt, men det er i dag utrolig mye gode kuler der ute. Finn ei av disse som går godt i ditt våpen og smil.

 

Edit: Ble et par skriveleif gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over alt dere sier her om andre kuler osv...men jeg har 100 stk 200grs a-frame som skal lades,derfor spurte jeg om erfaringer med den kula. Jeg begynner selvfølgelig alltid lavt og lader meg opp,men siden vi vet at denne kula trenger litt punch,så kunne jeg derfor tenke meg å høre hva andre har kommet frem til av ladninger som fungerer, som ment gjerne med N-160, da jeg har mengder av det og bruker stort sett kun det ellers. Er selvfølgelig takknemlig for alle svar her,men vurderinger av andre kuler var ikke akkurat det jeg var ute etter her :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...