Jump to content

450 prosjekt IGJEN!!!! Ferdig


peders

Recommended Posts

Jeg vet egentlig ikke hva jeg søker, for fornøyd blir jeg jo aldri.

Etter to 450 Marlin og ei 458 Socom, alle tre på Remington Seven sin kasse, gjør jeg nå et nytt forsøk.

Alle overstående har gått svært bra og egentlig vært rett oppsatt. Likevel har det manglet noe som har gitt den rette følelsen.

Siste 450 ble med 1:8 i snurr og med denne gikk de lette kulene i hytt og pine, mens de tyngre satt hull i hull. Denne ble bygd for en del sub bruk og det er jeg ferdig med nå.

 

Jeg setter nå opp ei ny 450 Marlin basert på Winchester sin WSM kasse med kontrollert matning.

Pipa blir med 1:20 da jeg defintitivt vil at den skal gå godt med 300 grs kuler av alle slag, samtidig som den håndterer de litt tyngre.

Dette blir børse uten demper.

 

Bilder kommer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette kan bli ein tråd etter min smak:-) Tunge kuler og lav hastighet tiltalar meg. Det gjer og lavt munningstrykk og (relativt) lite smell uten dempar.

Er det 450 Marlin-patrona du skal bruke? Er det lett oppnåelig å få til perfekt mating? Kva pipelengd og hastighet forventar du på 300grs og tyngre kuler?

Link to comment
Share on other sites

Få deg 458lott

 

:mrgreen:

Kan hende jeg havner der til slutt :wink:

 

Håkon.

450 Marlin ja, dette blir jo den tredje vi setter opp i boltrifle så ladedata har jeg en del av.

Her kan jeg kjøre en del krafitgere ladninger enn det ladedata fra bøker tilsier da disse er for bøylerifler.

det blir 46 cm løp og mating er jeg ikke urolig for. Det har fungert topp på Remington Sevenkasser og skal visstnok fungere enda bedre på denne Winchesterkassa.

Ang hastigheter så blir det fra toppen av ladedata for kaliberet, og oppover :wink:

Jeg får håpe den rette "kjenslan" kommer med denne børsa. Jeg har aldri satt opp noe på Winchesterkasse før så.......

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Eg rekna med at det vert HighTech-stokk på denne og?

Kva kuler vil du bruke i denne rifla? Er det ~400grs kuler som er gode nok for hjortejakt? Hastigheten er jo ikkje akkurat i magnumklassen:-)

 

Me venta spent på bilder!

Link to comment
Share on other sites

Nei Håkon, denne får ikke HT i første omgang.

Først vil jeg se hvor jeg ender med denne før jeg klinker til med en stokk til 6K :wink:

Mulig jeg setter på en Boyds i grønn laminat lik den jeg satte på 8*57`en, koster rett over 1000 lappen og er balansert og god.

Ang kuler så er det mange som passer til storviltjakt da jeg her ikke trenger flatnesede som man gjør i ei bøyle.

Woodleigh har både 350 og 400 grs som får mye god omtale.

300 Grs X av ulike underarter vil også bli prøvd.

Skulle jeg slå meg til ro med denne, får den Klassisk look etter jul, men da renner det fort på 20K ekstra :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hallo Per.

Ja denne er jeg fornøyd med, endelig.

Så fornøyd at jeg nå setter opp ei til, men med litt annet oppsett.

Jeg har kjøpt inn ein Winchester WSM kasse til. Rafdal fikk inn SS Walther løp i dag så denne blir sort og SS, med syntstokk. (Sort kasse, sikter og stokk, ss løp)

Bygger på samme list med kort og hendig lettvekter i grovt kaliber.

Jeg klokker inn 300 grs TSX rundt 700 m/s, 350 grs Hornady på 665 m/s og 400 grs Speer på 630 m/s. På disse ladningene er det fortsatt noe å gå på, men jeg ser ikke hensikten.

Dette syntes jeg er bra prestanda av en liten patron med optimal presisjon, og helt akseptabel rekyl.

 

Tanken er som denne her men med litt lengre løp og Sortlakkert stokk med røde sjalteringer (HT struktur fra Rafdal)

760_464_csupload_46704134.jpg?u=886849042

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...