Jump to content

Recurve eller Compound


friele84

Recommended Posts

Hei folkens!Er ny på forumet

Jeg har nettopp bestemt meg for å satse på buesport.

 

 

Jeg skal kjøpe en bue, enten recurve eller compound.Det jeg lurer på er om noen har noen spesifikke buer (recurve/compound) de kan anbefale..Jeg antar at jeg er best tjent med en recurve med utskiftbare lemmer..Og jeg vil helst ikke ha en compound i camofarger..buen bør ha drakraft på ca 30 pound.evt hvilket sikte trenger jeg til å begynne med(regner med å oppgradere)..Linker ,tips mottas gjerne!

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem å starte med compound, eg vil sei at da er langt enklere å lære seg å skyte godt med compoune en da er med recurve (ja eg skyt både compound og trad).

Da er lit lettare å komme med ein anbefaling hvis du gir oss litt meir informasjon om deg. Kor gammal er du, kor høg er du kor masse vil du bruke på utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk litt i stuss på om ikke compound er FOR lett....Virker nesten som om man blir sett på som en tulling hvis man dukker opp på trening med en compound, og ikke kan bruke den :shock: .Ser ut som om mange recurveskytere ser litt ned på compoundvelgere..

 

Jeg er 28 år, 168 høy.

 

Budsjett, maks 6000

Link to comment
Share on other sites

Recurve tar lengre tid å mestre på et greit amatørnivå (dvs å treffe skiva på 25m) enn compound, mens det krever enormt med trening for å bli skikkelig god (skyte over 650 på 50m fita) i compound.

 

Det er fullt mulig å starte med compound og bli god. Selv starta jeg rett på compound, og har et par topp 10plasseringer i nm de siste årene.

Men det krever trening, og det er mye mer å holde orden på, og du får ikke veldig bra komplett brukt utstyr for 6000,- i compound. Det kan du få i recurve.

Skal jeg anbefale compound som er i nærheten av at du klarer prisgrensa di er det Alpine Archery Concorde Target. Kanon blinkbue med større fokus på funksjon enn bling, god nok for medaljer i NM i skive, 3D og felt, og minst like god som hoyt og PSE til over dobbel pris.

Brukt bør du få en slik til ca 3000,- uten ekstra utstyr (dvs bar bue).

Pilhylle koster ca 500,- brukt ( thtophy taker ss pro eller octane tripwire hvis du vil ha fallhylle), release ca 900,-, sikte ca 1800-2000,- scope, 500-1000,-, og piler 1500-2000,- for et ok konkurransedusin.

 

I recurve bør du få alt for 6000,- hvis du ikke går for det aller råeste utstyret.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips:)

 

Hvis jeg tar utgangspunkt i en recurve, hva kan være greit starter utstyr?Har sett på buesport.no, men har ingen anelse om hva som passer sammen..(ser at hoyt formula excel riseren må ha formula lemmer og disse er jo svindyre til en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips:)

 

Hvis jeg tar utgangspunkt i en recurve, hva kan være greit starter utstyr?Har sett på buesport.no, men har ingen anelse om hva som passer sammen..(ser at hoyt formula excel riseren må ha formula lemmer og disse er jo svindyre til en nybegynner.

 

beste tipset jeg kan gi deg, er å ringe buesport.no, og snakke med Sigmund, Eva eller Jon Henning. De hjelper deg til å få det utstyret du trenger. og som passer til deg. Hyggelige og dyktige folk. Sigmund er vel til og med verdensmester i compound lag.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Hoyt Exel 21" Black recurve riser, SF (Sebastian Flute) ILF carbon lemmer #36 pound, pilhylle og plunger.

Det er et oppsett som jeg har sett blitt brukt av norske - og ikke minst.... amerikanske bueskyttere.

Hvis interesse - ta kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kikket endel på denne pakken http://www.buesport.no/display.aspx?men ... prodid=496

men med dette midtstykket ,da formula excel tydeligvis krever formula lemmer :(http://www.buesport.no/display.aspx?men ... prodid=186

 

Har jeg virkelig bruk for alt det som er i den pakken?siktet som følger med er vel ikke av beste kvalitet heller..men er det godt nok?ikke vet jeg.Trenger jeg stabiliseringsstenger som helt nybegynner?Det høres litt rart ut......Ser at jeg må nok ut med mer enn 6000 for ett bra sett,skal jo ha piler og,så tror jeg driter i budsjett for nå, og ser heller hva ting kommer på..

 

Kan noen fortelle hva denne plungeren egentlig gjør?er det noe man må ha?

Link to comment
Share on other sites

Sksl du skyte recurve, er svaret ja. Du må ha stabber og sikte og alt det andre so. Er i pakka. Dette er ei pakke som er satt opp for de som skal skyte recurve.

Du klarer deg uten stabber og sikte, men da er det ikke recurve lenger, men barebow.

Plunger er viktig for å få pila til å gå rett, og få en best mulig pilflukt, for å si det enkelt kutter du ut den også, er du over på instinktiv/historisk.

Link to comment
Share on other sites

Ok.Jeg har ikke tenkt å skyte hverken barebow eller historisk,ei heller har jeg egentlig tenkt å delta i konkkuranser, men det kan jo endre seg:)

Den pakken jeg linket til,er det en pakke som anbefales (av andre enn butikken som selger den), eller er det en dårlig pakke?

Den riseren som følger med ser bra ut, men jeg vil ikke være nødt til å kjøpe Formula-lemmer for flere tusen kroner hver gang jeg skal øke på pundstyrken..Ser at det finnes mange andre vesentlig billigere lemmer (ILF), men disse passer visst ikke med den pakken.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ILF riser av et eller annet merke og du er mye mer flexibel. Jeg valgte compound pga jakt, men kikker litt på recurve også. Nå er det jaktbue jeg er ute etter her også, men jeg ser at utvalget av både risere og lemmer er mye større innen ILF standarden, dersom det er kombi hobby og konkurranse bue du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Trenger jeg stabiliseringsstenger som helt nybegynner?Det høres litt rart ut

Som nybegynner trenger du ikke det, ikke sikter og egentlig ikke pilhylle/plunger, minst mulig å skru på og mest mulig fokus på teknikk. Buen er en recurve uansett hva du henger på eller ikke, uten noe dill påskrudd kan stille i klassen "Barebow", eller tilogmed i "Tradisjonell", men det spiller ingen rolle

Når du har lært deg å skyte kan du skru på et sikte, og senere staber om du vil, eller kjøpe en Compound - det er jo ingenting i veien for ha både compoundbue, recurve, langbuer, historiske buer, låsbue, what-ever, alt er jo moro.

 

Men et nybegynner ILF midtstykke (f.eks. Excel), og noen 30-35# lemmer så er du igang - trenger du kraftigere lemmer, bedre lemmer, etc. så fins alt. Brukte lemmer er billige, man kan få de som var "ultrahotte" for 2-3 år siden for 900,- osv.. Og det fins lemmer fra 1200,- til 7-8000,-, med alle tenkelige mål og specs.

 

Piler kan du begynne med JAzz, de er noe drit, men de første pilene ødelegger du likevel. Men søk, også her på forumet, det er svært mye info der ute.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...