Jump to content

rifler til revejakt


fiskeren873

Recommended Posts

Du kan også bruke 17hmr og 22wmr, selv om mange mener disse kan være litt i minste laget, men fullt lovlig:) men 223 er et fint kaliber ja:) de fleste jakt og sportsbutikker med jaktavdeling bør ha dette kalibret inne:)

Link to comment
Share on other sites

45-70 krever vel at man lader, uten å tømme lomme boken fullstendig.

223 er et flott kaliber, grei pris på ferdig rulla. Lett å skyte med, og har en flat kulebane.

17hmr 22 wmr er greie de og litt billigere enn 223, men er litt mer ømfintlige for vind.

Kjøper du 223 så tar du vare på hylsene, til eventuelt du begynner å lade sjøl. Da lader du for et par kr smellet noe som er veldig rimelig. Eller du selger de å får inn noen kr som du kan bruke på mer ammo:D

 

Har du bestemt deg for ka børse du skal gå for da? Husk å legg litt kr i optikk det vil du aldri angre på, skal du jakte i skumringen så gå for 50/56 mm evt lys.

Link to comment
Share on other sites

har 22wmr og den er veldig god på småvilt. fin presisjon, 0 rekyl, lite smell,og lovlig på reven. siste turene jeg hadde for å sjekke åta i vinter tok jeg med baikal kombien . hvis reven plutselig hadde rasa ut foran meg så hadde haggelsørpa blitt sendt avgårde etter den. skulle reven dukka opp utenfor haggelhold så hadde 308w løpet vert god medisin. personlig mener jeg at kombibørsa er perfekt til "blanda småviltjakt" som du skrev at bruks området ditt er. baikal fåes i mindre kaliber enn 308w hvis man syns det er for grovt for mindre vilt. det finnes en versjon i 20/76-22wmr.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Skal du basere deg på fabrikkammo, ville jeg valgt .223 Rem.

Med hjemmelading på menyen ville valget være litt annerledels. .222 Rem og .222 Rem mag. har ett vesentlig finere hylsedesign og ville vært ett mer aktuelt kaliber.

Har litt erfaring med .222 Rem mag og er særdeles fornøyd. Ladd med de letteste varmintkulene en får tak i så får du reven, hvis du treffer da.

Funker også bra på rådyr. Jobber nå med å finne ei passende redusert rypeladning.

Link to comment
Share on other sites

har ei cz 452 lux i22 wmr og baikal kombi i 22 wmr og 20/76 har skutt en god del rev med begge to til med litt over 100m har aldri trengt mere enn et skudd per rev med tanke på at selleri og gulroten ammo som jeg bruker koster 2,5 per skudd ca å det er 200kr skuddpreim per rev så tjener man inne fort noen kr per rev

Link to comment
Share on other sites

Til småvilt jakt er en kombi veldig greit, da er det hagle løp til korte hold og flyvende objekter og rifle løp til hare og rev på lenger hold. Kombi finnes jo i mange forskjellige kaliber, jeg har valgt en Baikal i kaliber 12/76 og 223. Jeg har flere rifler og hagler men når jeg skal på småviltjakt og gå rundt i skogen er det bare kombien som får bli med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...