Jump to content

Beverpels - beredning for dummies!?


ko-stens

Recommended Posts

Lurer på om noen kan komme med et par tips om hvordan berede en beverpels! Har lest noe her og der, men jeg må ha det med teskje...

 

Vel... Her er hva jeg har gjort så langt:

 

1: Skutt bevern!

2: Flådd den og fått av mesteparten av fett/kjøtt. Litt ble igjen her og der...

3: Saltet svineriet og latt det ligge i ca 10 dager. Saltet er tørt, ikke er det vond lukt og alt ser greit ut i grunn.

4: Har nå fått vekk mer smårester under. Litt, tynt, kjøttlag var det et par steder (hvorfor i h... fjernet jeg ikke ALT da jeg først drev på!?), men det er jo speket på et vis nå.

5: HVA GJØR JEG NÅ?

 

Trenger altså litt tips om hva jeg gjør videre. Salter mer? Hiver det i fryseren? Børste og henge opp til jeg er hundre og ti prosent sikker på at alt er tørt? Skylle av alt av saltrester i pelsen med vann og henge til tørk? Gi blanke i alt og si det er ferdig?

 

Skal ikke garve det, bare ha det som et sitteunderlag til isfiske, på jaktpost muligens, osv. Det skal ikke være noe fine greier, bare helt enkelt. Etter hva jeg har hørt/fått med meg, trenger jeg ikke garve, eller?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På alle skinn, er det ekstremt viktig og og få bort alt av fett, men høres no greit ut det du har gjort, bortsett fra det lille fettet, fy fy:p Men ellers har du no gjort det riktig etter det du skriver, bare og sitte på det nå;) Tørke lenge skal det, men du kjenner og ser sånn ca når det er ferdig:)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med bever på denne måten, da jeg har sendt mine beverskinn til beredning hos garveri etter prosessen du beskriver (bruker skinnene til pynt innendørs).

 

Rådyrskinn har jeg derimot erfaring med som sitteskinn, og de har jeg kun tørket, ikke saltet. Grunnen til dette er at salta skinn vil trekke til seg mye mer fuktighet ved utendørsbruk. Et skinn som bare er tørket vil trekke til seg noe fuktighet om det er skikkelig vått ute, og vil da bli "rått" igjen. Det imidlertid bare å henge det opp til tørk når du kommer inn, så tørker det igjen. Dette har fungert upaklagelig, og skinnene er like fine etter fem sesonger. Trikset er som nevnt å få bort alt av kjøtt og fett.

 

Mulig dette ikke var veldig relevant for deg, men kanskje andre kan ha nytte av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et beverskinn i fryseren selv, og vil gjerne gjøre mest mulig på egen hånd. Ikke at det skal være så veldig pent gjort, men for at det skal holde greit mål til å sitte på. Du brukte havsalt? hvor tykt lag og hvor lenge lot du det ligge i salt? Jeg prøver nok noe lignende..

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å gjøre mer, men er det ikke litt ekstragavant å bruke fint pelsverk til å sitte på da? Et reinskinn eller rådyrskinn er jo like velegnet til det bruket.

 

Njaaa.... Det var første gangen jeg har flådd noe annet enn fisk, så resultatet kunne sikkert vært litt bedre, så å kalle det ekstravagant er litt i overkant i mitt tilfelle! :lol:

 

Brukte vanlig bordsalt, Bjoernstad. Det dekker tettere, rett og slett. Tørt er det i hvert fall! Skjøt beveren lørdag for halvannen uke siden. Har lest det bør ligge minst 8 - 10 dager.

 

Tok det frem i går og satte meg ut, børstet av saltet og børstet pelsen. Ser greit ut, men jeg ville nok strukket det mer enn hva jeg gjorde. Ble litt "bulker". Men det mykner vel opp litt etter hvert. Fjernet så mye av smårestene som var igjen som mulig og har saltet de områdene. Skal få ligge noen dager til. Bikkja likte for øvrig de "spekede" småbitene jeg fikk av...

Link to comment
Share on other sites

Jeg saltet og tørket to skinn for noen år siden.

 

Forsøkte å få av alt fett og kjøtt, men det var nok noe igjen her og der.

Saltet godt med havsalt (men forøvrig enig med Ko-Stens, jo mindre salt, jo bedre trekker det), da det var enklest å få tak i akkurat da.

Lot de ligge med salt i en ukes tid, kanskje to, husker ikke eksakt.

Tømte / ristet / børstet av saltet. Skylte de godt i vann, lunkent for bedre komfort for mine hender, for å få bort alt salt og annet rusk. Stiftet de så fast på ei fjøl til tørking, forsøkte å få så stramt som mulig uten å få bulker. Lot de tørke så lenge jeg mente det var nødvendig. Børstet igjennom pelsen til slutt, og smurte skinnsiden inn med noe voks av ett eller annet slag.

 

Har ikke brukt de mye ute, men sitter på de hver gang jeg lader patroner..... Hårlaget finnes ikke slitt, og ingen bare flekker etter tre (eller kanskje fire...) år.

 

Ingen fasit - oppskrift, men slik gjorde jeg, og jeg er fornøyd med resultatet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget, Dagl! Her var det noe som dummies klarer å få til! Det må jeg prøve... Kan sikkert bruke det slik det er nå, men i og med at det er litt bulkete og stivt, hadde det vært å få "justert" litt. :)

 

Så får en se hva sluttresultatet blir. Det er allerede "noe rart noe", men alt har sin første gang. Har feks skjært vekk og fått mer rene kanter, slik at det ikke er nærmest sirkelformet, som jeg ser mange har. Skulle jeg gjort mer ut av det, ville jeg nok vært mer nøye med ting.

 

Èn ting har jeg i hvert fall funnet ut; det er utrolig greit å ha alt utstyret på plass FØR man begynner med noe... Det er også greit å vite hvordan man faktisk skal flå, før man begynner! Jeg kjørte likesågodt kniven gjennom bukveggen og klinte meg gjennom innvoller og blod i nesten stummende mørke, med jentungen som holdt mobiltelefon med lommelyktappen på, uten annet enn en vanlig jaktkniv og uten bryne... I frustrasjon over sløv kniv, prøvde jeg til slutt brødkniven der i mørket... En selsom opplevelse... :oops:

 

I tillegg har bikkja konvertert fra stående fugle-/småfly-/fluehund til halsende beverhund... Makan til leven og ståk da han ikke fikk være med å flå eller smake på tarmer...

 

Men neste gang... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Glitrende skrevet. Holdt nesten på å le meg skakk. Når man får leserne til å flire av det de leser, ja da har man det ikke bare i kjeften, men også i pennen :mrgreen:

 

Kjente meg igjen i mye av det du opplevde i denne flåsession. Man kan si og mene mye om mobiltelefon, men et universalinstrument kan man nok si at det er med rimelig stor sikkerhet.

Ganske bratt læringskurve når man får bever, som med mye annet man opplever i livet.

 

Du burde nesten ha tatt opp seansen og lagt det ut på YouTube. Tipper det hadde blitt en del treff etter hvert :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...