Jump to content

Lader 16ga til rådyrjakta


Ilatad

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg drilling i kal 16 ifjor og har irritert meg over hvor dårlig utvalget i ammo er, men takket være Kobble ble det gransket ladedata. Presse ble kjøpt og vi gikk sammen på en fellesbestilling på komponenter.

Patronene skal lades med ITX i haglstørrelse #2. ITX kan sammenlignes med TM og er derfor ideelt i eldre hagler. I tillegg ble det kjøpt en pakke med slugs.

Kobble inviterte til kaffe og "kurs" så jeg fikk sett prosessen, samtidig som jeg fikk hentet komponentene.

 

Første ladetest ble slugsen, den ble svært tight og fin.

936227_10152210431535288_938144152_n.jpg

Har ladet noen slugs og noen ITX og skal teste skuddbilde og kanskje gjennomslagskraft når jeg får tid.

 

Haglelading har alltid virket så komplisert, men etter å ha prøvd det så er det jo enklere enn riflelading, eneste med det er at man må finne ladedata som passer bruken og bestille akkurat rett komponenter. Jeg skyter lite med hagla, men hvis jeg noen gang skal begynne å bruke den mer så skal jeg kjøpe ladesett i kal 12 også :)

 

Ønsker å takke Kobble for hjelpen så langt. Det kommer nok noen spm senere også :P

 

Edit:

Her lader vi litt ITX #4 i kal 20 for Hårråjegern. Alle disse patronene har jo en ekte hårråjeger i flere tiår :lol:

562587_10152200436510288_1983587263_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Testet ammoen idag. ITX'en funka bra, de fleste hagglene lå mellom side 200 og 300 i telefonkatalogen på 20m. Spredninga lå litt opp til høyre, men skal prøve med annen slits i koppen for å se om det kan endre noe på skuddbilde.

 

Slugsen gikk over all forventning. De to første er høyre løp og norma oryx, de to siste er venstre løp og partizan. Avstanden er ca 40-50m (sorry den lange tiden mellom skuddene. glemte å klippe vekk dødtiden)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Bra tråd! Har et par spm. Er itx hagl hardere enn bly, siden du bruker vp80 wad? Eller er det for i hovedsak å kunne justere spredning med slittene?

 

20 grain longshot på 1oz hagl høres lite ut, har du sjekket farten med kronograf? Så lenge du mener du har nokk inntregning er vel farten bra nok..

 

Kansje vert å merke seg at når vinterkulda setter inn, kan kansje dette saktebrennende kruttet gi litt andre resultat.

Selv bruker jeg fra 24 til 27 grain, på 1oz hagl, alt etter hva oppskriften sier, og ingen av disse har særlig høyt oppgitt trykk.

Link to comment
Share on other sites

ITX er ikke hardere enn bly nei. ITX Original 10 er 10 grams/cc og bly er om jeg ikke tar helt feil 11 grams/cc.

VP80 wad'en ble brukt fordi BPI hadde ladedata med den og z16 ikke var på lager (den andre koppen det fantes ladedata til). En av fordelene er jo som du nevner at man kan justere spredningen med slittene, om det har så mye for seg vet jeg ikke ettersom jeg ikke har testet så mye.

Har dessverre ikke kronograf så har ikke sjekket hastigheten, har heller aldri ladet hagle så kan ikke uttale meg om det er lite eller mye krutt, må nesten stole på datan jeg finner, men takk for innspill, skal se om jeg får investert i kronograf så får jeg testskutt litt når kulda kommer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Takker slb. Har det regnearket ja, men som kobble skriver har jeg kopi av ITX-manualen og det er der dataen kommer fra. Jeg kjøpte bare to testposer med ITX for å se hvordan de går, så må vel bestille en pose med #2 og #4 etterhvert, da kan jeg kjøpe kopper av bpi i samme slengen. Hva er forskjell på Z16 og SG16? bruker du samme dataen på dem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker både Z16 og SG16.

Bruker ikke samme data. Du får litt bedre plass i hylsa med Z16, 32gram med 70mm hylse og stjernebrett går greit.

Med SG16 går grensa på ca.30gram i samme hylsa. (Dersom du bruker hagl med tilsvarende egenvekt som bly)

Jeg fikk litt trangere skuddbilde med SG16

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...