Jump to content

Konfirmasjonsmiddag


porkpicker

Recommended Posts

Heisann. Noen her som kan gi et svar på omtrentlig tid to rådyrlår med bein trenger på 120grader? tenker å prøve noe midt i mellom langtids/normal steking...

 

Min håpefulle datter fikk velge meny selv, da ble det villsvinsteik, rådyrlår og viltgryte..

Gryta er en miks av de to forenevnte, med rømme, geitost, kraft, einerbær, charlotteløk og sopp. Samt en skvett whisky..

Villsvinsteika står i ovnen nå, to stk.. Ildfast form, marinert med guiness øl, whisky, løk, gulrot,sellerirot, purre, sviske, soltørka tomat. Har prøvd denne varianten et par ganger før, med godt hell.. "sjyen" taes av under halvveien, og brukes til sausebase.

Må tilføye at jeg ble ganske stolt når hu selv sa at hu ville ha jegerprøva og hagle i konf gave. Hu sto på prøva med 4 feil, må si det er bra for ei snuppe på 15..

Link to comment
Share on other sites

Takker cheifen.. Menyen er ikke så dum den.. Skal nytes i ei årestue, med fyr på grua. Så stemninga blir nok ikke så dum den heller.. Selvskutt er nøkkelordet her. Skal servere polsk hjort og villsvinpølse også, direkte fra en kompis der. Samt ørret, potetsalat, mandelpoteter, salat mm.. Lager som sagt en saus på kraft/sjyen, smaksatt med noe brunt irsk. Men lager en standard viltsaus med rømme, einerbær og geitost også. På navndagen hennes hadde jeg duer, stokkand, grågås, alke, ærfugl og tiur. Man må jo kjøre løpet helt ut he he..

 

Med denne menyen er jeg nok i mål rundt midnatt pluss minus.. Et par glass og godstemning på kammeret gjør susen..

Link to comment
Share on other sites

Da var festen vel overstått. La to lår og en bog med bein på langpanna, oppå et lag med løk, gulrot, purre, persillerot, hvitløk og soltørket tomat. Gnei litt grov sennep på kjøttet. Ovnen sto på 100grader, null bruning i panna. Fyllte en halvliter guiness, 3dl irsk ildvann av godt merke, 3dl rioja rødvin oppi panna. Det dekkte grøntforet og en cm opp på kjøttet. Deretter en carlsberg i glasset.. La meg til rette med kammeret og ventet.. Og ventet.. Og ventet.. Tok sin tid ja.. Når steketermometeret vist 68grader tok jeg det ut.. Jaggu hadde bambi tatt seg god tid, hele 6timer i ovnen.. En del av gjestene hadde aldri smakt hverken villsvin eller bambi før, men jaggu gikk det ned på høykant.. Kjøttet var særdeles mørt mot beinet, ikke helt postei som fryktet, men nær grensa. folket forsynte seg både tre og fire ganger, enten av rein hunger eller fordi det smakte bra. Håper på det siste..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...