Jump to content

S&W i-Bolt, VanguardS2, MarlinXL7 i 3006? Hvliken er best?


Villmarkslivet

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg er ganske fersk som jeger, og jeg vil gå veldig forsiktig fram.

Jeg har sett på en Smith & Wesson pakke i kal. 3006. Har også sett på en Marlin XL7 i 3006 og Vanguard s2 3006.

Hvem av disse synes dere er best?

Hvis noen har noe erfaring med disse her, vennligst si deres meninger om den.

Positive eller negative. Jeg trenger litt hjelp av dere, for å endelig bestemme meg.

 

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Vanguard S2 ser veldig bra ut i forhold til prisen, men det må jo bedddes og så har jeg tenkt meg en demper også, og da blir prisen nesten helt lik Marlin XL7, på rundt 9000,-. Marlinen etter det jeg vet, har et fritt liggende løp, eller? Marlinen kommer med laminert trestokk, Spencer Classic 3,5-10x50, sonic 45 demper, tofot m/vugge, pussesaker, koffert, reim og reimbøyler.

Vanguarden kommer med syntetisk stokk, Simmons 3,5-10x40 kikkertsikte, koffert og A-tec Maxim demper.

Hva synes dere?

Link to comment
Share on other sites

Vanguard S2 har 3 punkts sikring, noe Marlin XL7 ikke har(hvis dette er noe du bryr deg om).

Hva jeg synes er største ulempen med XL7'n er at du ikke har mulighet for å ta patronene ut gjennom et løst magasin eller hengslet underbeslag.

 

Løpene på begge S2 og XL7 har trykkpunkt, dvs. ikke fritt liggende, i det minste ikke i plast stokk utgaven.

Hva som er situasjonen med laminat stokken må nesten sjekkes opp.

Link to comment
Share on other sites

Løpene på begge S2 og XL7 har trykkpunkt, dvs. ikke fritt liggende

Jepp, og det funker faktisk bra. S2 kommer med presisjonsgaranti, og Marlin er sikkert ikke noe dårligere. Glem bedding så lenge rifla treffer greit, du risikerer t.o.m. at den blir verre. Evt. kan du se på Savage Stevens 200 som har frittliggende løp, men mye dårligere kolbe.

 

Foreslår at du prøver å få holdt i og tar et par tørravtrekk med begge, og så går for den som passer deg best. Som can nevnte er avtrekket på XL7 fantastisk, men begge gjør helt sikkert jobben. Hvis du finner rifle i egnet kaliber med kikkert på finn til 2-3 lapper, så er kanskje det også verdt å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...