Jump to content

Colt SAA 1873


audiurs4

Recommended Posts

Hei!

 

Har en original Colt saa 1.gen. Denne hadde en god del endshake, har fikset dette nå ved å legge på shims på base pin bushingen. Problemet nå er at det naturlig nok blir en god del cylinder gap, har en åpning 0,45 mm. Har ikke mye erfaring med revolvere, men antar at dette er noe mye. Løsningen på dette må vel være å få satt løpet litt tilbake.

Men hvor mye cylinder gap toleres?

Link to comment
Share on other sites

Før du justerer cylindergapet må du sjekke at du har nok "headspace" etter at du shimmet tilbake cylinderen.

 

Normalt cylindergap bør ligge mellom .004" og .008" tommer, avhengig av hvor rett cylinderen er, og tiltenkt bruksområde.(forskjellige ladninger legger igjen mer eller mindre møkk, skeive cylindere trenger mer åpning enn rette sylindere for ikke å subbe i pipa).

 

De revolverne jeg selv har satt tilbake pipa på har hatt cylindergap over .010", er det trangere enn det kan du la det være i fred.

 

Synes uansett at å sette tilbake pipa på en førstegenerasjons SAA er å gå litt for langt, det er et ganske massivt inngrep, og det blir tross alt ikke fler av dem med årene.

Link to comment
Share on other sites

Vill helst unngå å sette tilbake pipa på den, men ønsker at den skal være skytbar. Har vel en cylindergap på .018", er det skadelig å skyte med såpass stor åpning.

Skal ikke akkurat skytes noe mengder med denne.

 

Har ikke målt hvor stor headspace jeg har enda, men det virket bra. Tønna roterte fint med tommhylser i.

 

Er ikke noe andre triks for å få minket cylindergap litt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, .006" er vel noe slikt som omtrent 0,15mm.

 

På en moderne revolver, med ekstraktorkrans, kan du shimme under ekstraktorkransen(mikkemusløsning), eller tilpasse en ny krans, og dermed få flyttet cylinderen forover, og lukke cylindergapet litt med det

 

På en SA har du nok ikke andre alternativer enn å skru pipa lenger inn desverre.

 

Tenk på at å skru pipa lenger inn gjør at du må brotsje ny "forcing cone" også. Men det er kanskje veldig lite forcing cone på denne førstegenerasjons-colten i utgangspunktet?

 

Personlig ville jeg vært litt bekymret for å skru pipa ut av en så gammel revolver, tenk om noe ryker...

 

Hva slags stand er den i? er den pen kan den fort miste verdi om du begynner å skru for mye.

 

Jeg ville bare skutt med den slik den er- Har skutt med .013" gap i en smith m36, og det gikk helt greit..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...